Torkning måste vara den bästa metoden att ta tillvara trattisar, inte minst för att de blir lättare att göra presenter av…
Ett annat bra skäl tycker jag är att det blir så mycket lättare att skilja ut exemplar som börjat bli dåliga, för att de svartnar när man torkar dem - åtminstone när man låter torkningen ta ett par dagar och inte använder den snabbare metoden med torkapparat.
Jag har ätit upp mina torkade trattar nu och måste säga att de var läckra. Hade på något vis en tydligare sötaktig arom som jag inte uppfattat hos de färska, som varit ganska vattniga i år tycker jag.
Torkning av svamp är en bra metod för de arter som tål denna behandling, trattkantarell var en av dem, stensopp och sandsopp blir oxå bra.
Har en burk svart trumpetsvamp kvar plus mycket sopp och en del stolt fjällskivling.
De arterna vet jag funkar att torka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.