0 624 visningar

9 svar

Mussling?

Enelie, Linköping

22 okt 2008 kl. 11:07

Vad kan det här vara?
Växte på ved, gren, troligen lind.
Hatt: 7x4 cm
Fot: Saknas
Lukt: Ingen
Smak: Ingen
Kött: Vitt, poröst.

0

Bo E

22 okt 2008 kl. 11:58

Mussling ja.

Namnge den vågar jag mig inte på.

Vänta på ett expertutlåtande.

0

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 12:22

Liknar mina Broskmusslingar jag fick artbestämmda här i somras.

0

Irene A

22 okt 2008 kl. 13:27

Den är brunsporig, så jag antar att det är den fjälliga formen av mjukmussling, Crepidotus mollis var. calolepis. Just den formen har jag oftast hittat på asp, men den kan växa på allehanda lövträd.

0

Bo E

22 okt 2008 kl. 13:50

Satt inne med att föreslå mjukmussling då de jag fick bestämda på guiden härom året saknade fjäll.

...och så finns det en fjällig variant!

Tack Irene, din stjärna lyser klart!

Varje dag lär man sig nåt nytt…

0

Hans v E

22 okt 2008 kl. 15:50

Fjällmusslingen ser man ju jämt, men mjukmusslingen har jag aldrig sett.

0

Enelie, Linköping

22 okt 2008 kl. 22:13

Stort tack alla för hjälpen!
...och Irene som löste mysteriet.:)

Jag är ganska säker på att den växte på lind. (Jag hittade dem i en gammal bevarad lindallé på ett kalhygge.)
Jag var tillbaks idag och under ett lövtäcke, på samma ved, växte det flera andra.
De var blekare men man ser en antydan till fjäll på några av dem.

0

Nytt förslag

Irene A

22 okt 2008 kl. 23:04

När jag fick se de nya bilderna tog jag och läste på lite mer om dom där musslingarna, och det är nog mer sannolikt att din är mjukmussling (Crepidotus mollis)..

Jag kollade upp om den fjälliga på asp räknades som en egen art numera. Det gör den, och heter fjällmussling (Crepidotus calolepis).

Mjukmusslingen kan också vara fjällig eller filtad på hatten, men även helt kal. Den är mera tjockköttig, trivs bäst på alm och ask, har en sydligare utbredning, och är inte lika vanlig som fjällmusslingen.

0

Nytt förslag

Enelie, Linköping

22 okt 2008 kl. 23:21

Tack Irene!
Jag hittar några enstaka musslingar ibland men har svårt att lista ut vad det är.
Den här var så annorlunda.
Det verkar ju troligt att det är just Mjukmussling i alla fall på din beskrivning.

0

Nytt förslag

Bo E

23 okt 2008 kl. 13:14

mina växte på rönn, kanske t o m en speciell arrt då, eller…?

Jag vill minnas att jag aldrig fick klarhet i om den var ätlig.

Smakprovet var lite svagt beskt men inte värre än att jag skulle testat att anrätta den om jag fått klartecken från någon av guidens stjärnor.

Rönnen finns förmodligen kvar så jag kan ju kolla om de där svamparna kommer tillbaka i år igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone