Stort tack alla för hjälpen!
...och Irene som löste mysteriet.:)
Jag är ganska säker på att den växte på lind. (Jag hittade dem i en gammal bevarad lindallé på ett kalhygge.)
Jag var tillbaks idag och under ett lövtäcke, på samma ved, växte det flera andra.
De var blekare men man ser en antydan till fjäll på några av dem.
När jag fick se de nya bilderna tog jag och läste på lite mer om dom där musslingarna, och det är nog mer sannolikt att din är mjukmussling (Crepidotus mollis)..
Jag kollade upp om den fjälliga på asp räknades som en egen art numera. Det gör den, och heter fjällmussling (Crepidotus calolepis).
Mjukmusslingen kan också vara fjällig eller filtad på hatten, men även helt kal. Den är mera tjockköttig, trivs bäst på alm och ask, har en sydligare utbredning, och är inte lika vanlig som fjällmusslingen.
mina växte på rönn, kanske t o m en speciell arrt då, eller…?
Jag vill minnas att jag aldrig fick klarhet i om den var ätlig.
Smakprovet var lite svagt beskt men inte värre än att jag skulle testat att anrätta den om jag fått klartecken från någon av guidens stjärnor.
Rönnen finns förmodligen kvar så jag kan ju kolla om de där svamparna kommer tillbaka i år igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.