0 2891 visningar

14 svar

Rodnande fjällskivling?

Alicia

22 okt 2008 kl. 20:05

Hej! Jag har plockat idag detta svamp, verkar en rodnande fjällskviling,stämmer det?; i en bok står att man rekomenderas inte äta pga illamående, etc, men på andra står att är ätlig men bör stekas eller kokas.
Har ni ätit dem någon gång? Får jag slänga dem? Vad rekomenderar ni?
Tack för hjälpen.

0

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 20:23

Det verkar som om det finns olika uppfattningar om den, men jag som aldrig ens hittat en stolt skulle gladeligen proväta lite lagom…

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=102137&fnr=1&sok=rodnande&Start=0&Offset=50&6

0

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 21:33

Jag har ätit ganska mycket rodnande fjällskivling, och tycker den är god, men jag kan inte rekommendera dej att äta den, det får någon av stjärnorna göra isf!

0

buffy

22 okt 2008 kl. 22:06

Den variant som växer i granskog har jag och min sambo under årens lopp ätit en hel del av utan att bli dåliga. Det lär vara trädgårdsvarianten som kan ge magproblem, ngn sådan har jag aldrig hittat.

0

klas jaederfeldt

22 okt 2008 kl. 22:16

jag har ätit både skogsformen och trädgårdsformen å mått bra, men det är skillnad på magar och magar,
dessutom så hör svmpen inte numera till samma släkte som stolt flällskivling (Macrolepiota) utan den hör numera till Chlorophyllum

0

Kristina i Lund

22 okt 2008 kl. 22:19

Jag har alltid undrat hur den Rodnande vet om den växer i skog eller trädgård?

0

klas jaederfeldt

22 okt 2008 kl. 22:30

det är två olika arter, en i skog (gärna i myrstackar) en i trädgårdar

0

Kristina i Lund

22 okt 2008 kl. 22:38

Jag förstår att det är två arter. Men hur kan mycelet veta att det säkert poppar upp i någons trädgård?

0

klas jaederfeldt

22 okt 2008 kl. 22:59

alla svampar trivs inte på alla ställen, så den som kommer i din trädgård är den som gillar att växa i trädgårdar

0

Kristina i Lund

22 okt 2008 kl. 23:04

Aha! Då förstår jag!

0

Helena i Lund

23 okt 2008 kl. 05:38

Lol@ Kristina!!;)

0

Bo E

23 okt 2008 kl. 13:05

Jag har ätit den i yngre dar i ganska stor mängd. De fanns nära vår sommarstuga i barndomen och växte i barrmattan i en tät dunge med gamla granar.

Kan förstå att de trivs i myrstackar som ofta utgörs av stor del barr!

Inga magproblem!

Men nu i vuxen ålder tycker jag helt enkelt inte den är god.
Unken, närmast.

Har andra fjällskivlingsätare några tips om hur man tillagar den för att få bort unkenheten?

0

Tack

Alicia

23 okt 2008 kl. 20:44

Tack allihopa för hjälpen!!
Har inte vågat denna gång att smaka på dem, just nu kan jag inte vara sjuk, hahaha! nästa gång.

0

Bo E

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 06:46

Jag kryddar med salt och citronpeppar och tycker det blir gott! Sen vet jag inte om det tar bort den unkna smaken du upplever Bo, jag har inte tänkt mer än att den är väldigt kraftig i smaken… jag gillar konsistensen på fjällskivling!

0

Svampsmurfen

25 okt 2008 kl. 12:51

Kan man dra ringen upp och ner på stammen?

Själv har jag inte ätit så mycket av den, eftersom jag inte alls tyckte den var särskilt god.

Visserligen har jag inte ätit den stolta, men smakar den likadant, så är det inget för mig.

Jag fick inga magproblem eller yrsel, men alla är olika. Hittar jag tex en karljohan så ger jag alltid bort den, eftersom den ger mig magproblem ;o) Tyvärr.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone