I delikatessbutiker, eller i större varuhus som har delikatessdisk brukar man kunna köpa tryffel, en liten en i glasburk. Eller kolla i en ostaffär kanske? Jag tycker det är absolut FANTASTISKT gott! Det är liksom inte att äta svamp, det är en smak utöver allt annat… Jag har aldrig sett det på vare sej Netto eller Lidl, men utbudet kanske variera från stad till stad.
Internetpriser, hel tryffel:
Svart ca 10kr/g
Vit ca 50kr/g
Priset på färsk ska vi inte ens tala om…
Jag åt tapas på en fest för ett tag sen, från en restaurang i Hbg, men jag har glömt vad den heter. De serverade pyttesmå krustader, tryffeltapenade som en liten klick i botten, och ett halvt mjukkokt vaktelägg på toppen… det var något av det absolut mest fantastiska jag någonsin ätit! Kanske någon av er helsingborgare vet vilken restaurang jag pratar om? De är kända för sina tapasmenyer.
O jag ser nu att jag glömde länken :(
här kommer den http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=645&a=394178
Själv tycker jag inte om tryffel.
Tryffel är bland det godaste man kan äta tycker jag.. Men vad man kanske bör veta är att den vita (om du nu skulle få för dig att köpa denna svindyra klump) är att den inte får tillagas, då tappar den all smak.Den får bara bli lite varm. Den svarta däremot kan tillagas. Tryffeloljan är nog så bra, och inte lika dyr!!
jag fick för ett tag sedan en liten burk vit tryffel son enligt uppgift skulle ha kostat 3000 kr, vi prövade att göra aromsmör på den, vill nog säga att jag inte blev särskilt imponerad, kanske vi gjorde fel ,inte vet jag. men att ge mej den burken var nog att kasta pärlor på svin
Hmmm, som jag sagt i tidigare inlägg, mitt minne kommer ingen att fira… Jag gick ut från Knutpunkten, norrut mot stan, och en (bra ) bit längre bort låg det, vad tusan hette det? Lagmark!! vinotek och tapas, och det kostar en absolut förmögenhet, och det var faktiskt värt varenda krona!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.