0 5778 visningar

18 svar

Tryffel

Svampsmurfen

22 okt 2008 kl. 20:27

Jg skulle gärna vilja prova en äkta tryffel någon gång, men vart kan man köpa små bitar?
Jag har hört att Lidl (eller om det nu var netto) hade små bitar för 40:-/stycket en gång, men jag vet inte om det stämmer.

0

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 20:34

I delikatessbutiker, eller i större varuhus som har delikatessdisk brukar man kunna köpa tryffel, en liten en i glasburk. Eller kolla i en ostaffär kanske? Jag tycker det är absolut FANTASTISKT gott! Det är liksom inte att äta svamp, det är en smak utöver allt annat… Jag har aldrig sett det på vare sej Netto eller Lidl, men utbudet kanske variera från stad till stad.

0

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 20:35

Det ska finnas på NK.

0

Svampsmurfen

22 okt 2008 kl. 20:43

Vad brukar de kosta i sådana fall?

0

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 21:00

Internetpriser, hel tryffel:

Svart       ca 10kr/g
Vit         ca 50kr/g

Priset på färsk ska vi inte ens tala om…

http://www.tryffelshop.se

0

Totte Gbg

22 okt 2008 kl. 21:04

Lite goda råd vad man kan göra med tryffel o lite annat info hittade jag. Kanske kan var till någon hjälp.

0

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 21:20

Jag åt tapas på en fest för ett tag sen, från en restaurang i Hbg, men jag har glömt vad den heter. De serverade pyttesmå krustader, tryffeltapenade som en liten klick i botten, och ett halvt mjukkokt vaktelägg på toppen… det var något av det absolut mest fantastiska jag någonsin ätit! Kanske någon av er helsingborgare vet vilken restaurang jag pratar om? De är kända för sina tapasmenyer.

0

Totte Gbg

22 okt 2008 kl. 21:56

O jag ser nu att jag glömde länken :(
här kommer den http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=645&a=394178

Själv tycker jag inte om tryffel.

0

Helena i Lund

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 21:56

Kanske du menar Marias tapasbar, jättegoda menyer.

0

Lotta

22 okt 2008 kl. 21:58

Tryffel är bland det godaste man kan äta tycker jag.. Men vad man kanske bör veta är att den vita (om du nu skulle få för dig att köpa denna svindyra klump) är att den inte får tillagas, då tappar den all smak.Den får bara bli lite varm. Den svarta däremot kan tillagas. Tryffeloljan är nog så bra, och inte lika dyr!!

0

klas jaederfeldt

22 okt 2008 kl. 22:07

jag fick för ett tag sedan en liten burk vit tryffel son enligt uppgift skulle ha kostat 3000 kr, vi prövade att göra aromsmör på den, vill nog säga att jag inte blev särskilt imponerad,  kanske vi gjorde fel ,inte vet jag. men att ge mej den burken var nog att kasta pärlor på svin

0

Brenko

22 okt 2008 kl. 22:42

Gillar du pärlor Klas? Svin gillar ju tryffel. ;)

0

klas jaederfeldt

22 okt 2008 kl. 22:55

skulle hällre sett att det var äkta pärlor, dom hade jag kunnat sålt, annars så var det ett gammalt ordspråk som kom fram i huvudet på mej

0

Stefan, Hbg

Helena i Lund

23 okt 2008 kl. 05:49

Hmmm, som jag sagt i tidigare inlägg, mitt minne kommer ingen att fira… Jag gick ut från Knutpunkten, norrut mot stan, och en (bra ) bit längre bort låg det, vad tusan hette det? Lagmark!! vinotek och tapas, och det kostar en absolut förmögenhet, och det var faktiskt värt varenda krona!

0

ngj56

23 okt 2008 kl. 06:14

Finns det något sätt att hitta tryffel?
Har varken tryffelhund eller svin..

Var ute i en hagmark för ett tag sen där vildsvinen bökat runt, under en ek hade dom bökat ett nästan halvmeter djupt hål?

Kan det vara tryffel dom grävt efter?

Området ligger i centrala skåne

0

Boman

23 okt 2008 kl. 06:36

Troligen bökade svinen efter nåt litet djur, eller rotknölar av något lite mer vanligt än tryffel. Annars har vi också tryffel här, för svinbök så stora så träd välter(nästan) är vanliga. Fast vem vet, finns den på vissa håll så...

0

Dalia

25 apr 2010 kl. 10:06

Jag har ca ett kilo färska tryffel som jag vill sälja. vill någon köpa?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:16

Dalia, om du nu har ett kg. äkta färsk tryffel så är det lite dumt att bjuda ut den här! Om du inte är ett troll så hade jag sålt den till en av de fina gormérestaurangerna i landet eller i Köpenhamn.

0

Peter, Linköping

25 apr 2010 kl. 11:27

Färsk tryffel i april?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone