Denna svamp växte i mängder på en stubbe (tror det är bokträd) och hade förökat sig en bit bort - antagligen på ytliga rötter. Är detta Honungsskivling, eller? Svampen är mörkt honungsfärgad på hatten och har mörka glesa små fjäll. Foten är ljusare och även den har dessa små fjäll till viss del(åtminstone de yngre exemplaren). Om detta är Honungsskivling: är den ätlig? Har läst i mina svampböcker att den är det, men man bör förvälla den innan. Är tacksam för svar.
M.v.h.//
Vill tacka Bo E och RasBohlin för era svar. Efter många om och men så bestämde jag mig för att prova den trots att jag haft mag-och tarmkatarr till och från i 28 år (är 38 år nu). Förvällde svampen efter anvisningar och stekte den sedan. Trodde aldrig att jag skulle tåla dem, men tydligen gick det bra. Har gått 28 timmar sedan jag provade att äta dem. Har även nu använt yngste grabben och maken som “försökskaniner” ca 6 tim efter jag provat dem Plockade hem resten av dem i går eftermiddag och gör i ordning dem i dag efter ha legat på balkongen i natt. Hade en plastpåse + en stor “apotekspåse” med mig hem med fina unga ex. Smakar riktigt gott!
M.v.h. //
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.