0 285 visningar

9 svar

Föränderlig Tofsskivling

Sussie

23 okt 2008 kl. 09:55

Är detta Föränderlig Tofsskivling (ursäka bilderna, men min kamera är en gammal katastrof)? Hatten är “kolafärgad” ytterst och ljusare mot centrum. Foten har små tofsar (eller fjäll) under ringen och är mellanbrun, medan färgen ovanför ringen är ljusare. Skivorna är ganska täta och har samma färg som ytterkanten på hatten. Växte på en stubbe (tror det är en bokstubbe). Är tacksam för svar.
M.v.h.//

0

Tanja i Gagnef

23 okt 2008 kl. 11:24

Ja bilderna var verkligen dåliga - de fanns inte alls..! ;-)

0

Bo E

23 okt 2008 kl. 12:48

Bokstubbe verkar ju vara rätt substrat för den, brukar mest hitta den på björk, men i alla fall lövträd.

Vad kan det annars vara?

Vintarskivling?

Någon bitter slöjskivling.

Kolla dessa och jämför med diona fynd…

i väntan på bilder kanske?

0

Sussie

23 okt 2008 kl. 14:43

Hehe…...ibland är baske mig inte hjärnan på plats, men här är bilderna också.

0

Bo E

23 okt 2008 kl. 14:47

Jag gissar på föränderlig tofsskivling utifall det inte är nån sorts honungsskivling.

Ser ju väldigt “gul” ut på första bilden i alla fall.

Foten tycker jag inte stämmer med vinterskivling i alla fall.

0

Jan A, Uppsala

23 okt 2008 kl. 15:27

Bilderna är bättre än inga alls och föreställer föränderlig tofsskivling.

0

Sussie

23 okt 2008 kl. 17:27

Lyfter även denna tråd i hopp om fler svar. Vill vara 110% säker innan jag äter den.

0

RasBohlin

23 okt 2008 kl. 17:36

Såhär brukar mina se ut…
Du och andra “här” brukar hitta föränderliga tofsar- med tjockare fötter än de jag hittar, men jag tycker mig känna igen dina…
De skall lukta starkt ock gott!

0

RasBohlin

23 okt 2008 kl. 17:36

Bild ja…

0

Birgitta F

23 okt 2008 kl. 20:00

mrs föränderlig här ...du har nog hittat rätt Sussie….men ingen av oss är stjärnor så avvakta med att äta , torka hattarna i väntan på svar är mitt råd

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone