Trådtickan växer ofta så där i massor på färska stubbar (det är gran). Närbilden tycker jag dock mera liknar bitterticka. Båda arterna har bra namn - trådtickan har trådigt kött om man river sönder den, bittertickan smakar bittert. Kolla om du har vägarna förbi igen!
Det kan det nog vara Klas! Allt stämmer men den här var ju väldigt mörk, nästan svart! Men växte djupt nere i mossan, nästan nedsänkt! Kanske gammal…
Jag får ta en ny titt på den också i morgon ! Raggtaggsvamp är ju en rödlistad art!!! Tycks finnas gott om rödlistade här runt mig! ;-))
Gula, har du läst om Varleda i Jahn/Jahn: Norra Warleda (Rånästrakten i Uppland) översatt av Åke Strid och publicerad i Jordstjärnan 1987/3.
Uppsatsen är mycket läsvärd.
Det tyska originalet: Jahn,H. & Maria-A. Jahn (1986): Konstanz und Fluktuation der Pilzvegetation in Norra Warleda, Uppland. Beobachtungen auf einem schwedischen Bauernhof 1945-1980. Westf. Pilzbr. 10/11, 352-378.
Arbetet kan hämtas hem här http://wwwuser.gwdg.de/~rjahn/Pilzbriefe/PB_Bd_10_30.pdf
och de flesta andra av Jahns skrifter (och en hel del annat) går också att ladda hem från
http://www.pilzbriefe.de/ (“Publikationen Hermann Jahn”)
Dessutom finns en del allmänt botaniskt från Varleda här
http://www.bsis.org/Dokument/2001-1.pdf
(Daphne 12(1))
Hej Gula!
Du har mycket sällsynta svampar i dina skogar!
Taggsvampar tillhör mina favoriter,när raggtaggsvampen är färsk är den vackert gul och brun.
Växer den i skogen där du har fingersvamparna?
Jag har raggtaggsvampen i en av “mina skogar” men i år kom den inte.
Den har funnits i en skog till där det även fanns violgubbe,och andra sällsynta taggsvampar av släktet sarcodon men den skogen är avverkad sedan flera år!
Om det finns fler konstiga taggsvampar i “din skog” och den inte är skyddad så bör någon inventera nästa år!
Skickar en bild på min raggtagg som också växer i mossan,tyvärr är inte bilden bra för där den växer är det ganska mörkt.
År 2006 var en av fruktkropparna ett par decimeter.
Raggluden taggsvamp
Tack Jan för länkarna! Den sista hade jag inte läst, printade ut direkt!! För mörka vinterkvällar ;-))
Elisabeth, raggtaggsvamparna (om det är det) växer alldeles i dikeskanten så dom “hör” väl närmast till vägverket!? Skogen bakom ägs av någon som började bygga stuga för många herrans år sedan och hela platsen har förfallit, med stora träd (granar närmast) som ligger huller om buller och gör det nästan omöjligt att gå där! Olika sorters fingersvampar finns det i dom flesta skogarna här och violgubbe växer på åtminstone en plats! Den skogen är vad jag vet skyddad!
Klas, var hittade du raggtaggsvampen???
Klassiska svampmarker är det här runt omkring, Nils Suber gjorde väl platsen känd för svampentusiaster!
Här är hans stuga (som håller på att förfalla den också!) som den ser ut idag!
Andra bilden: stranden Gavel-Långsjön, en bit (c. 500m) från stugan. Uppåt till vänster hittade jag stocken med 11 stycken koralltaggsvampar!
Bilderna tagna 2 oktober 2008
Hej igen!
Fina bilder från dina svampmarker och på Subers hus.
Är det hans släktingar som äger det?
Visst är det blå taggsvamp (växer oftast med tall)släktet Hydnellum är lättare att artbestämma än Sarcodon för att många av hydnellum har speciella karaktärer,men de ser ut på ett vis när de är unga och sedan förändras de helt,men de är tacksamma för de står kvar länge i naturen tack vare att de är “korkaktiga”
Sänder några bilder på mina blå taggsvampar den ljusa är den blivit gammal,men fortfarande kan man antyda det blå i kanten.
Hydnéllum caerúleum
..är nog internationellt mer känd än Nils Suber. Jag rekommenderar alla som inte känner till Jahn (men som kan läsa tyska) att gå in på http://www.pilzbriefe.de/ (“Publikationen Hermann Jahn”) och kolla vad han gjort. Och glöm inte bort Warleda-arbetet!
Hej igen!
Läs inlägget om fingersvampar som du skrivit.
Det finns ingen annan taggsvamp som har den oranga foten med det blåa inslaget.
Dofttaggsvampen är ju vit från början och blå inuti doftar men blåaktig fot.
Orange taggsvamp är orange i foten men inte blå.
Den första blå taggsvampen var det vackraste jag sett vit med blå kant eller om det var tvärtom,det är över 20 år sedan,den skogen är tyvärr borta där växte många fler sällsynta taggsvampar och även Ramarior.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.