Visar några bilder från dagens skörd. Tänk att svampen klarar sig fast det är frost varje natt. Det var is på vattenpölarna efter skogsstigen.
Är det grantaggsvamp på min bild?
Stubbsvampen är jag lur på vet ngn säkert vilken det är?
Jag tycker att dom här taggsvamparna är svåra att särskilja. Den här växte i gammal granskog där vi plockade trattkantareller och jag tyckte att den den var så hög och spenslig för att vara en motaggsvamp. Det fanns tallskog längre upp på berget och där fanns denna som väl är samma sort då.
Finns det nåt bra sätt att skilja motaggsvamp, fjällig taggsvamp kopparbrun, blåfotad taggsvamp och grantaggsvamp från varandra?
Den sista bilden visar en Hydnellum-art, ferrugineum kanske - eller peckii. Jag ser ingen orange fot, annars hade det kunnat vara en gammal blå taggsvamp också.
Fjällig taggsvamp och motaggsvamp tycker jag ofta är svåra att skilja på när de är unga, om växtplatsen inte är renodlad gran- respektive tallskog, men motaggsvampen brukar vara grovt uppsprucket fjällig och visa det ljusa köttet mellan fjällen, medan den andra har lösare fjäll som vittrar bort med åldern (utom i mitten).
Blåfotad taggsvamp, Sarcodon glaucopus, brukar förväxlas med den andra blåfotade som heter skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Om man vet att båda finns, är det inte så svårt att skilja dem åt.
Jag kan rekommendera detta för att lära sig skilja på Sarcodon-arterna:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
Grantaggsvampen tillhör släktet Bankera. Det är vitsporigt och arterna luktar selleri eller något liknande. Förväxlingsarten till den är förstås talltaggsvampen som är ganska vanlig på tallhedarna.
Om det finns ris och mossa inväxt i hatten, kan man vara ganska säker på att det är talltaggsvamp (eller någon Hydnellum)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.