0 465 visningar

7 svar

Än finns det svamp....

gunhild i Kåddis

23 okt 2008 kl. 17:00

Visar några bilder från dagens skörd. Tänk att svampen klarar sig fast det är frost varje natt. Det var is på vattenpölarna efter skogsstigen.
Är det grantaggsvamp på min bild?
Stubbsvampen är jag lur på vet ngn säkert vilken det är?

0

Lena M

23 okt 2008 kl. 17:14

Ja det är så kul att man fortfarande kan se svampar och blir det en mild höst så......

0

Hans v E

23 okt 2008 kl. 22:26

Grantaggsvamp? Gammal i så fall.
Riddarmusseron.
Mörkfotad bitterskivling.

0

Irene A

24 okt 2008 kl. 09:22

Den första är en Sarcodon, en bedagad motaggsvamp skulle jag tro.
Den sista liknar mest fläckig bitterskivling i mina ögon. Den mörkfotade brukar ha mörkare fot och rödare hatt.

0

gunhild i Kåddis

24 okt 2008 kl. 09:53

Jag tycker att dom här taggsvamparna är svåra att särskilja. Den här växte i gammal granskog där vi plockade trattkantareller och jag tyckte att den den var så hög och spenslig för att vara en motaggsvamp. Det fanns tallskog längre upp på berget och där fanns denna som väl är samma sort då.
Finns det nåt bra sätt att skilja motaggsvamp, fjällig taggsvamp kopparbrun, blåfotad taggsvamp och grantaggsvamp från varandra?

0

Irene A

24 okt 2008 kl. 10:32

Den sista bilden visar en Hydnellum-art, ferrugineum kanske - eller peckii. Jag ser ingen orange fot, annars hade det kunnat vara en gammal blå taggsvamp också.

Fjällig taggsvamp och motaggsvamp tycker jag ofta är svåra att skilja på när de är unga, om växtplatsen inte är renodlad gran- respektive tallskog, men motaggsvampen brukar vara grovt uppsprucket fjällig och visa det ljusa köttet mellan fjällen, medan den andra har lösare fjäll som vittrar bort med åldern (utom i mitten).

Blåfotad taggsvamp, Sarcodon glaucopus, brukar förväxlas med den andra blåfotade som heter skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Om man vet att båda finns, är det inte så svårt att skilja dem åt.

Jag kan rekommendera detta för att lära sig skilja på Sarcodon-arterna:

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf

Grantaggsvampen tillhör släktet Bankera. Det är vitsporigt och arterna luktar selleri eller något liknande. Förväxlingsarten till den är förstås talltaggsvampen som är ganska vanlig på tallhedarna.
Om det finns ris och mossa inväxt i hatten, kan man vara ganska säker på att det är talltaggsvamp (eller någon Hydnellum)

0

Tack Irene

gunhild i Kåddis

26 okt 2008 kl. 09:43

Tack för den rapporten från Naturvårdsverket. Nu ska här läsas det var ju lite att bita i, 72 sidor.

0

Morgan

26 okt 2008 kl. 14:09

Visst finns det svamp ännu Gunhild.
Även här nere i sörmland har vi haft frost ett flertal gånger i år.
Förra året plockade vi tom trattkantareller i Januari, det var en konstig men häftig upplevelse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone