Varför finns inte Jordmusseron/ Gråmusseron med i databasen? Enligt de flesta svampböcker, så är den ju en bra matsvamp, även enligt de senaste.
En annan bra matsvamp, vinternagelskivlingen, har i vissa svampböcker omvärderats, t.ex i Rolf Kalamarks “Första svampboken”. Vad beror det på? På vilket sätt har den omvärderats? Finns det skäl att avråda vinternagelskivlingen till mat?
OBS! “Första svampboken” är en mycket bra svampbok, med många arter och färgbilder.
Hej!
Anledningen till att vissa arter “saknas” i databasen är att den mestadels innehåller arter som jag har bilder på.
Jordmusseron har jag diabilder på och de kommer nog att läggas upp vid nästa uppdatering av hemsidan. Den äts mer frekvent i södra Europa (t ex Frankrike och Italien). Har själv ätit den utan större förtjusning (men smaken är ju väldigt olika!).
Vad gäller vinterskivlingen så har den odlats i asien i flera hundra år och betraktas fortfarande som en bra matsvamp. Det finns studier som visat att den innehåller cancerhämmande substanser.
Hej Jonis,
jag har här “Svampar - en fälthandbok”.Där skrivs att jordmusseronen är ätlig, men ej särskild god. Min andra bok pekar ut svampen som bra matsvamp. Vetenskapen verkar inte överens om det, men visst är det smaksak också. Undrar själv hur det står till med öronmusslingen och dess ätlighet.
/Kathrin
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.