Det var en hel del arter av riskor som är upptagna i boken och granblodriskan är den enda jag har plockat, tror jag ?
Tycker att hatten påminner mera om vinriskan, kan den finnas här i mellansverge?
Mandelriskan finns främst på Gotland står det, men är den funnen här i länet måntro. Lena
Har inte vinriskan annan färg på saften också?
Mandelriskan har vit saft och doft och smak åt skaldjurshållet.
Den är, om inte allmänt förekommande, så i alla fall en art som jag plockar och tillreder varje säsong.
Förra året kom den upp på en del nya fyndplatser, trots torkan!
Varför jag var inne på vinriskan beror på att jag tycter att hatten påminner om den med sina gröna zoner. Men sen läser jag, att det uppstår på granblodriskan efter en frostknäpp. Tall- dito skall vara lika god, men jag har nog gått förbi den i tron att det varit Skäggriska. Ser ju nu att det är skillnad på hatten. Lena
Skäggriskan har vit saft och är skarp.
Den avkokas i Finland, men personligen har jag aldrig tyckt den är värd det besväret när det finns annat matnyttigt i skogen.
Smaken är dock olika och jag vet finskättade bekanta som gladeligen samlar riskor, kokar av dem och äter dem kalla i sallad (tror jag).
Kanske en folklig finsk tradition ungefär som norrlänningarnas surströmming och våra kräftor…?
Det rynkar ju ofta utsocknes besökare på näsan åt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.