Har idag varit på jakt efter nya svampar att lära mig. Ni får gärna hjälpa mig att artbestämma dem!
Bild 1: Föränderlig tofsskivling? Men det kan kanske lika gärna vara gifthätting? Den är mörk och fjällig på foten. När den har legat några timmar blir den nästan metallic-blänkande på foten (se bilden där jag håller svampen i handen). Hatten blir ljusare ju längre den ligger. Luktar nästan lite champinjon.
Bild 2: Grynig vaxskivling? De luktar inget. Småfjälliga på hela foten. Påminner om streckmusseron till färgen på hatten, och även till form då man tittar på de mindre exemplaren.
Bild 3: Någon honungsskivling? Växer i massor vid vindfällda träd. Man kan ana små fjäll på hatten. Blev bra klibbigare ju längre den fick ligga! Hatthuden gick att dra av utan större problem. Luktar något jag inte kan bestämma. Inget otrevligt i alla fall.
Vad tror ni?
Rökslöjskivlingar säger du… De hade jag inte en tanke på. Men är inte de ljusare på foten?
Skivorna på mina svampar är ljusbruna, och så ser det ut som att man kan se skivorna genom hatten längs kanten. Rökslöjskivling ska väl smaka gröna ärtor? Inte för att jag vågar smaka…
Jag hittade själv grynvaxing i helgen. Kolla in min länk. Färgen på mina är inte helt korrekt men man kan se foten rätt bra.
http://svampguiden.com/forum/visa/124429
http://svampguiden.com/forum/visa/122992
http://svampguiden.com/forum/visa/119330
Madde: Mina svampar stämmer väl överens med de på dina bilder. Givetvis också de andra bilderna, men dina var mest lika mina. Jag tycker det är svårt att få färgen bra när man fotar ljusa svampar.
Är det en god matsvamp, och i så fall vad gör man med dem? Nu var ju mina ganska angripna, och jag hade ändå inte tänkt äta dem utan bara lära för framtiden.
Grynvaxingen skulle jag nog våga plocka. I vart fall plockade jag dessa (på bilden) och åt dem för en vecka sedan, och lever än.
PÅ andra bilden måste det vara rökslöjskivling till höger i alla fall, men det kanske redan sagts. Jag har inte läst så noga.
Vad jag menar är att slemflamskivling är en förkortning av det äldre namnet slemmig flamskivling (har även hetat lövtofsskivling och slemmig bitterskivling). Jag tycker man kunde gå ett steg till och kalla den slemflamming, som man gjort med flera andra svampar, ex.vis. spindelskivlingar blir spindlingar, vaxskivlingar blir vaxingar o.s.v.
Varför då flam-? Jo, svampen tillhör undersläktet Flammula (under Pholiota - tofsskivlingar!) som fått sitt namn av att arterna har “flammande” färger. Det har ju inte den här arten, så namnet är inte bra av den anledningen. Däremot har den fjäll (i slemmet).
Tofsskivlingar är vad man kallar den brunsporiga motsvarigeten till de vitsporiga fjällskivlingarna för att skilja dem åt och vore jag konsekvent nu, skrev jag tofsingar och fjällingar.
Oj, är det någon som orkar läsa detta?
Slemflamming låter bra, tycker jag som inte kan så mycket om svampar och dess olika namn. Om man förenklar andra arters namn, varför inte göra detsamma för denna.
Är slemflamming en matsvamp, eller bara en vacker svamp att titta på?
Finns det någon svamp som är lik denna, eller är slemmet och fjällen på hatten tydliga kännetecken?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.