0 424 visningar

22 svar

Vilka svampar?

Josefina

24 okt 2008 kl. 22:36

Har idag varit på jakt efter nya svampar att lära mig. Ni får gärna hjälpa mig att artbestämma dem!

Bild 1: Föränderlig tofsskivling? Men det kan kanske lika gärna vara gifthätting? Den är mörk och fjällig på foten. När den har legat några timmar blir den nästan metallic-blänkande på foten (se bilden där jag håller svampen i handen). Hatten blir ljusare ju längre den ligger. Luktar nästan lite champinjon.

Bild 2: Grynig vaxskivling? De luktar inget. Småfjälliga på hela foten. Påminner om streckmusseron till färgen på hatten, och även till form då man tittar på de mindre exemplaren.

Bild 3: Någon honungsskivling? Växer i massor vid vindfällda träd. Man kan ana små fjäll på hatten. Blev bra klibbigare ju längre den fick ligga! Hatthuden gick att dra av utan större problem. Luktar något jag inte kan bestämma. Inget otrevligt i alla fall.

Vad tror ni?

0

svampstaff

24 okt 2008 kl. 22:56

tjaba! Dom översta är helt klart rökslöjskivlingar.Så här års hittar man ingen föränderlig tofsskivling, dom utgick här för ca.2månader sen.Dom andra kan jag inte, för jag har ingen stjärna

0

Josefina

24 okt 2008 kl. 23:09

Rökslöjskivlingar säger du… De hade jag inte en tanke på. Men är inte de ljusare på foten?
Skivorna på mina svampar är ljusbruna, och så ser det ut som att man kan se skivorna genom hatten längs kanten. Rökslöjskivling ska väl smaka gröna ärtor? Inte för att jag vågar smaka…

0

Brenko

24 okt 2008 kl. 23:10

Jag tycker inte det stämmer med röksl, men jag har oftast fel visserligen. Fel sporfärg och ringrester. Har aldrig hittat nån föränderlig tofs, men det ser ju ut som det av de bilder man sett..

0

svampstaff

24 okt 2008 kl. 23:12

Ja jag har säkert fel jagf oxå!Inte helt ovanligt:)

0

Brenko

25 okt 2008 kl. 00:09

Du äter väl inte svampen förrän någon kunnig svarat hoppas jag?

0

Sofia, Skåne

25 okt 2008 kl. 00:38

1:an kan absolut vara föränderlig enligt mig. Inte rökslöj, inget violett i skivorna på någon av bilderna och rökslöj har inte så tydlig ring. Det är mitt omdöme, men ät inget förrän en stjärna har svarat :)

0

Josefina

25 okt 2008 kl. 09:46

Brenko och Sofia, ni behöver inte vara oroliga! Jag har inte tänkt äta svampen, utan vill bara lära mig nya sorter. Skulle inte våga riskera att förväxla den med Gifthätting…

0

Sussie

25 okt 2008 kl. 09:58

Frågade också om mina svampar var Föränderlig Tofsskivling och svar att det var det, men vågade inte äta dem ändå p.g.a. ev. förväxling med Gifthättingen. Får antagligen gå en svampkurs innan jag vågar…

0

Slemflamskivling

Hans v E

25 okt 2008 kl. 10:41

..ser de nedersta ut som.
Eller slemflamming som jag tycker man borde säga. Vad tycker ni? Debatt efterlyses.
Håller med om föränderlig tofsing på de översta.
Grynvaxingarna är tveksamma, speciellt när de blivit gulgröna.

0

Slemflamskivling

Josefina

25 okt 2008 kl. 10:57

Det låter intressant! Namnet passar ju bra, för de var verkligen slemmiga!

Vad gäller vaxingarna, så är det lite felaktig färg på de tre bilderna till vänster. Fjällen är små och ljusbruna, och skrapar man bort dem så är foten vit.

0

Slemflamskivling

Madde Småland

25 okt 2008 kl. 12:17

Jag hittade själv grynvaxing i helgen. Kolla in min länk.  Färgen på mina är inte helt korrekt men man kan se foten rätt bra.
http://svampguiden.com/forum/visa/124429

http://svampguiden.com/forum/visa/122992

http://svampguiden.com/forum/visa/119330

0

Slemflamskivling

Madde Småland

25 okt 2008 kl. 12:20

Bäst att tillägga.. Det är bara mina bilder i den översta länken. De andra har andra på guiden plockat och fotat:)

0

Grynvaxing

Josefina

25 okt 2008 kl. 12:33

Madde: Mina svampar stämmer väl överens med de på dina bilder. Givetvis också de andra bilderna, men dina var mest lika mina. Jag tycker det är svårt att få färgen bra när man fotar ljusa svampar.
Är det en god matsvamp, och i så fall vad gör man med dem? Nu var ju mina ganska angripna, och jag hade ändå inte tänkt äta dem utan bara lära för framtiden.

0

Grynvaxing

Madde Småland

25 okt 2008 kl. 12:40

Jag gjorde som dig, plockade för att lära mig så jag har inte provsmakat. Om du testar får du skriva och säga vad du tycker så jag vet om jag själv hittar fler:)

0

Föränderlig tofsskivling?

Josefina

25 okt 2008 kl. 17:38

Nu har jag varit tillbaka och fotat svamparna jag har hittat ännu en gång.
Vad tror ni?

0

klas jaederfeldt

25 okt 2008 kl. 18:07

visst är det föränderlig tofs

0

Josefina

25 okt 2008 kl. 18:14

Tack Klas!
Visst är det väl så att Gifthättingen inte har fjällig fot? Kan det vara den tydligaste skillnaden på de två?

Ingen som har något att säga om de övriga två arterna?

0

Salasias

25 okt 2008 kl. 18:19

Grynvaxingen skulle jag nog våga plocka. I vart fall plockade jag dessa (på bilden) och åt dem för en vecka sedan, och lever än.
PÅ andra bilden måste det vara rökslöjskivling till höger i alla fall, men det kanske redan sagts. Jag har inte läst så noga.

0

Josefina

25 okt 2008 kl. 18:28

Salasias: Med andra bilden menar du den som svampstaff har lagt upp, eller?
Mina “grynvaxingar” ser ut som de på din bild. Vad gjorde du med dem? Bäst att steka, kanske?

0

Debatt

Hans v E

25 okt 2008 kl. 18:28

Vad jag menar är att slemflamskivling är en förkortning av det äldre namnet slemmig flamskivling (har även hetat lövtofsskivling och slemmig bitterskivling). Jag tycker man kunde gå ett steg till och kalla den slemflamming, som man gjort med flera andra svampar, ex.vis. spindelskivlingar blir spindlingar, vaxskivlingar blir vaxingar o.s.v.
Varför då flam-? Jo, svampen tillhör undersläktet Flammula (under Pholiota - tofsskivlingar!) som fått sitt namn av att arterna har “flammande” färger. Det har ju inte den här arten, så namnet är inte bra av den anledningen. Däremot har den fjäll (i slemmet).
Tofsskivlingar är vad man kallar den brunsporiga motsvarigeten till de vitsporiga fjällskivlingarna för att skilja dem åt och vore jag konsekvent nu, skrev jag tofsingar och fjällingar.
Oj, är det någon som orkar läsa detta?

0

Hans v E

25 okt 2008 kl. 18:34

Fyra nya svar medan jag skrev mitt. Då är det väl bäst jag upprepar: De nedersta svamparna går under namnet slemflamskivlingar.

0

Josefina

25 okt 2008 kl. 18:44

Slemflamming låter bra, tycker jag som inte kan så mycket om svampar och dess olika namn. Om man förenklar andra arters namn, varför inte göra detsamma för denna.
Är slemflamming en matsvamp, eller bara en vacker svamp att titta på?
Finns det någon svamp som är lik denna, eller är slemmet och fjällen på hatten tydliga kännetecken?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone