0 437 visningar

17 svar

Gårdagens utflykt

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 05:46

I går efter jobbet körde jag lite mer åt öster… och hamnade i en jättevacker dalgång med stora (tomma) hagar. 15 meter in i hagen sticker det upp något…

Det regnade på tvären….

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 05:59

Det blev sammanlagt 11 knoppar av fjällskivling, den på bilden är den mest utslagna! Dessutom plockade jag blåmusseron, och det har jag bara hittat i granskog tidigare… 20 st tennisbollsstora äggsvampar, och några fina champinjoner! Där växte vad jag först trodde var höstmusseron, men de var helt utan violetta inslag, och lite för gråbleka i hatten tycker jag. De växte inte i ring, men i rad. Någon som vill gissa?

0

Hans v E

25 okt 2008 kl. 10:52

Typ ängsmusseron, Lepista luscina.

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 11:03

Tack för det Hans! Jag ser att Joachim Krumlinde har skrivit om ängsmusseronen i SMT, och han säjer att det är en läckerhet! Jag ska åka till samma ställe i morgon, för det fanns riktigt mycket, som sagt en hel sträng… Spännande!

0

GretheF Skåne

25 okt 2008 kl. 16:43

Grattis Helena ja det regnade ordentligt på eftermidagen då hade jag kommit hem.

0

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 19:28

Grattis Helena! Och jag som tyckte att jag slog rekord, som hittade stolta för drygt en vecka sedan! Kanske ska göra ett nytt försök då! =) Har din fyndplats något med körsbär att göra? ;)

0

Rapportera mera!

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 19:36

Lägg in dina fynd under rapporter Helena!

0

Fynd o fynd

Boman

25 okt 2008 kl. 19:58

svampar i alla fall

hinner ju inte ut i skogen;-(

0

Fynd o fynd

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 20:48

Åhléns?

0

Kristina

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 21:04

Tack ska du ha!3 av knopparna fick gå på komposten, resten ligger på tork i ljummen fläkt! Jag är inte säkerpå att jag fattar vad du menar med körsbär…? Jag tänker så det knakar, men nä...! Snälla förklara?!

0

Kristina

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 21:07

Jo jag tänkte om det var i närheten av Körsbärsdalen utanför Veberöd?

0

Kristina

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 22:14

Finns det faktiskt något som heter Körsbärsdalen? Det trodde jagvar bara i Bröderna Lejonhjärta! Detta ligger ganska nära Blentarp,hrm..jag vil ju inte säja för mycket, följer du med nån gång får du ha ögonbindel! ;)

0

Kristina

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 22:25

Hahaha! Jag skulle kunna visa dig stället där jag hittade 36 st. stoltisar i augusti! (Fast det är eg. JAS ställe, som jag snott).
Jovisst finns det ett ställe, som heter Körsbärsdalen! På försommaren är det alldeles fyllt med blommande körsbärsträd! Helt underbart!

0

Kristina

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 22:29

Jag kanske har hittat dit helt på egen hand?!? Ligger det nåt i närheten av din körsbärsdal Kristina? Nåt med namn alltså, så jag vet om det var där jag var?

0

Kristina

Kristina i Lund

25 okt 2008 kl. 23:10

Det stora stället ligger nordväst om Lund. Körsbärsdalen ligger utanför Idala, utanför Veberöd. :)

0

Kristina i Lund

"JAS" Helsingborg

25 okt 2008 kl. 23:35

Ingen kan sno ett ställe från mig, jag tippsar så gärna om dem eller hur, och jag äger dem inte har dem bara till låns en kort tid och att dela med sig till sina “vänner” är upplyftande för själen och man kanske får något tillbaka. Sedan är det jättekul att jaga nya ställen tycker jag man får se så mycket nytt då :)

0

Kristina i Lund

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 06:41

Ok, då är det nog inte   där jag varit trots allt…
Och JAS: Visst känns det bra inuti att dela med sej,det borde jag bli bättre på!  Än så  länge har jag en spärr, och den tar emot ordentligt!  Jag delade med mej av mitt (då) enda trattställe förr några   år   sen, och fick det skövlat gång efter annan. Kanske bättre ändå att bjuda med personen i bilen, sätta bindel för   ögonen tills man är framme? Också lite generöst ju… ;)

0

Kristina i Lund

anithau

26 okt 2008 kl. 07:46

Helena!
Jag känner mig också kluven. Är väldigt noga med vem jag delar med mig av. Vissa ställen är det inga problem med. MEN, så finns de där “pärlorna”, som jag vill ha för mig själv.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone