Hej!
Jag har förstått att många blir glada när ni hittar Frostvaxing. Jag hittar den ofta men har bara plockat den en gång, provstekte men tyckte den var riktigt läbbig - slimig o smaklös. Man är inte sämre än att man kan ändra sig :-) så hur tillagar ni den, ni som tycker den är så god?!
Nu har jag ätit mina första frostvaxingar! Gud så kladdigt att rensa, klibbetiklibb att flå hatt o skrapa fot… Kremering i pannan, salta o peppra, det blev krispigt och mycket gott! Väl värda plock och rens tycker jag. Men som (jag tror det var) Tina i Kolsva sa, vad blir inte gott med smör och salt? :)
Men allt slemmet då? Jag grovrensade i skogen, inget skräp i min svampkorg, och flådde dom små liven innan jag stekte dom, och det tog inte så långt tid som jag trodde, och inget klibbeti i kastrullen! Mendet är klart, det hade varit skönt att slippa rensa dom, om det inte gör någon skillnad….
Ååååååå det är min favvo ju.
Jag sköljer dem om de är väldigt skräpiga, låter de torka lite på tidningspapper sedan vätskar jag av dem i stekpannan på medel-låg värme. När de är nästan torra skruvar jag upp värmen lite och slänger i normalsaltat smör. Knapersteker försiktigt, torkar av överflödigt fett och frossar. Inget extra salt. Kanske några flingor som jag mal mellan fingrarna och strör över - men de är lika gott utan extra salt, tycker jag. Hittade så mycket 2005 att jag strödde över gammaldags vaniljglass (lite gräddigare). Det var en höjdare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.