0 1100 visningar

11 svar

Frostvaxing

Tanja i Gagnef

25 okt 2008 kl. 09:35

Hej!
Jag har förstått att många blir glada när ni hittar Frostvaxing. Jag hittar den ofta men har bara plockat den en gång, provstekte men tyckte den var riktigt läbbig - slimig o smaklös. Man är inte sämre än att man kan ändra sig :-) så hur tillagar ni den, ni som tycker den är så god?!

0

Salasias

25 okt 2008 kl. 09:37

Sublimt god men du måste steka tills den blir lite knaprig. Den slemmar otroligt, och det blir inte mycket kvar, men jag tycker som sagt den är god

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 09:37

Ska prova idag för första gången… spännande! Var det inte någon här som torkade dom? jag hittade inte så mycket igår, men det såg ut att vara massor på väg, och gillar jag dom kan det nog bli lite experimentering i köket!

0

BirgittaD

25 okt 2008 kl. 09:44

Jag stekte i går länge, länge och som sagt det blir inte mycket kvar. De är dessutom ofta angripna av larver i mitten, går att rensa bortoch ta tillvara på kanterna. Det roliga med frostvaxingarna är att de är så vackra.

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 11:24

Nu har jag ätit mina första frostvaxingar! Gud så kladdigt att rensa, klibbetiklibb att flå hatt o skrapa fot… Kremering i pannan, salta o peppra, det blev krispigt och mycket gott! Väl värda plock och rens tycker jag. Men som (jag tror det var) Tina i Kolsva sa, vad blir inte gott med smör och salt? :)

0

Brenko

25 okt 2008 kl. 11:43

Nja, det ska nog till lite aminosyror och sånt om det ska smaka riktigt gott. Jag provåt en brun musseron som inte alls smakade illa, den smakade nästan ingenting i sig, och det blev då inte läckert med bara smör och salt, fast jag stekte ordentligt.

0

Tanja i Gagnef

25 okt 2008 kl. 12:11

Ok - tack! Om jag kommer ut i skogen nån mer vända i höst så ska jag plocka Frostvaxingar och sen prova att knaper-knaper-knapersteka dem ;-) så kanske jag gillar dem! Håller med om att de är vackra och kul att hitta svampar sent på året också!

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 15:18

Absolut Tanja, jag blev alldeles till mej igår eftermiddag, kallt o blåsigt o tvärregn, (tro mej, en fuktig blåsig dag i Skåne är något av det kallaste människan kan utsättas för…) och jag gick och visslade och sjöng en trudelutt av glädje!

0

Salasias

25 okt 2008 kl. 17:19

Inte behöver du flå hatten inte. Nej nej! Och rensar du när du plockar så blir det inte en massa skräp som smittar varandra. Plocka den, skär bort nedersta delen av foten och borsta bort ev barr och jox.

0

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 22:25

Men allt slemmet då? Jag grovrensade i skogen, inget skräp i min svampkorg, och flådde dom små liven innan jag stekte dom, och det tog inte   så långt tid som jag trodde, och inget klibbeti   i kastrullen! Mendet är klart, det hade varit skönt att slippa rensa dom, om det inte gör någon skillnad….

0

Eva K

26 okt 2008 kl. 21:21

Ååååååå det är min favvo ju.
Jag sköljer dem om de är väldigt skräpiga, låter de torka lite på tidningspapper sedan vätskar jag av dem i stekpannan på medel-låg värme. När de är nästan torra skruvar jag upp värmen lite och slänger i normalsaltat smör. Knapersteker försiktigt, torkar av överflödigt fett och frossar. Inget extra salt. Kanske några flingor som jag mal mellan fingrarna och strör över - men de är lika gott utan extra salt, tycker jag. Hittade så mycket 2005 att jag strödde över gammaldags vaniljglass (lite gräddigare). Det var en höjdare.

0

Helena i Lund

27 okt 2008 kl. 05:58

Igår stekte jag frostvaxingar utan att flå hatten och skrapa foten, och det gick hur bra som helst! Det tog lite längre tid i pannan, men resultatet blev lika gott. Och så skönt att slippa slemmet fastna på fingrarna!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone