http://www.ettklickforskogen.se/
Här kan man “köpa” en ruta på 281,3 kvadratmeter för 2555 kronor, och få sitt namn på den på kartan. “Forumisterna på svampguiden”, eller något sånt kan vi ju ha.
Finns det något intresse här att bidra till en insamling för köp av en ruta?
Jag lägger 100 kronor.
Sen behöver vi en seriös kassör, förslagsvis en stjärna eller kanske Jan A.
Går insamlingen åt skogen (pun intended) så är det ju bara att skänka det vi fått ihop, utan att få någon symbolisk ruta.
Brenko
Helena i Lund
Birgitta D
RasBohlin
Madde Småland
Gunilla
Elisabeth J
Boman
Det blir åtta det.
Sen behövs allas mailadresser för kontonummer osv.
Antingen skriver man sin mailadress här i tråden, eller skickar den
till mig på korsmodulerad@yahoo.se så sammanställer jag det.
Det är den som tar emot pengarna (jag eller vem det nu blir) som lämnar ut sitt kontonummer till andra, inte de som skickar.
Dessutom är det inget farligt att ge ut sitt kontonummer, det enda man kan “drabbas” av är att någon sätter in pengar.
Återigen, Ni som skrivit upp er på listan, skriv er mailadress här eller maila den på korsmodulerad@yahoo.se
Om skogen är av stor biologisk betydelse, borde den inte rimligtvis bebos av div. rödlistade arter då. Skulle man inte då kunna samla ihop pengar och skicka dit Klas Jaederfeldt och leta upp dem, så har man väl saken ur världen på ett mer effektivt sätt eller har jag fel?
Ras: Läs längst ned i denna länk så ser du att tyvärr så räcker inte de statliga anslagen till på långa vägar. Förekomst av rödlistade arter gör tyvärr inte statens plånbok större.
http://ettklickforskogen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=28
Det går trögt, kom igen nu, vad är väl en hundrig för en god sak. Jag har köpt en Tall till min son leo som fyller 6 år nästa vecka och jag har sagt till alla som undrar vad han önskar sig att han vill ha en björk, den kostar bara 50:- och min önskan är att alla som fyller år önskar sig detta, fast jag önskar mig alltid en tall den kostar 200:-. Jag fyller snart:)
Känns som om det kanske hade funkat under högsäsong..
Har inte ens lyckats få mejlen till Gunilla och Elisabeth J som anslöt sig i början av tråden, så man får säga att det fattas fortfarande 12, om man räknar med att jag lägger 155 ist. f. 100 kronor för att få det att “passa”.
Det lär ju inte strömma in nya svampstollar framöver heller, med tanke på vädret..
Ja det går segt men ge inte upp än. Det är ändå många besökare på sidan så det kan dyka upp fler som vill vara med.
Annars får vi göra som du föreslog, skänka det vi får ihop. Men ge det ngn vecka till. Det är inte alla som kollar på forumet varje dag längre utan kanske bara ngn dag i veckan.
Jag tycker vi avvaktar, så vi kan få en ruta med Svampguidens logga på! Det kanske ger en psykologisk effekt också om det syns på kartan att många bidrar.
Hur som helst verkar det väl rätt kört för just Verles gammelskog om markägaren inte kan tänka sig att förlänga sin deadline… Och det är ju väldigt synd då den ligger i mitt område! =)
Nu går det faktiskt riktigt bra! Nu är vi nästan där!!!
Jag tömde inboxen lite också, så försök igen Irene. Men det har inte varit några problem vad jag vet.
Eftersom jag är ny för i år här kanske det känns kymigt att skicka pengar till någon främling, så om någon veteran vill ta på sig kassabiten vore det bra. Jag kan sköta mejlandet och så vidare ändå, så det handlar om att få pengarna på sitt konto, och sen betala till ett klick för skogen.
Men är det ingen annan som vill ta på sig det, så gör jag det förstås!
Men som sagt, vi är inte riktigt i mål, så ett par namn till behövs!
Men vad roligt att det rör på sig! :)
Jag vet inte om Brenko har lämnat ut sitt kontonummer till någon än, men nu när vi vet att Micke är med på att förmedla pengarna till insamlingen, kanske det går att göra det enkelt, utan att maila fram och tillbaka:
D.v.s. sätta in varsin hundring (eller mer) på Svampguidens PlusGirokonto 617 15 72-8 och ange “gammelskogen” eller liknande?
Brenko, du ska givetvis ha all heder för idén i alla fall!
Det är väl bäst att smida medans järnet är varmt: Sätt in 100 kr på mitt PlusGiro: 617 15 72-8 och skriv “gammelskogen”. Jag kan hålla er informerade om hur mycket pengar som droppar in. Om vi kommer upp till 25 personer så kan vi köpa en ruta på kartan.
Glöm inte att skriva ert namn som avsändare, så jag vet vem som betalat.
Så kul att det rullar på nu då! Jag mailar över samtliga mailadresser till Michael, så kan han även skicka ut mail till alla med kontonummer, eftersom många bara tittar in här ibland.
Så, nu till nästa fråga - Vad ska det stå för text till vår ruta? “Forumbesökarna på svampguiden”, kanske? Andra förslag?
Hej alla naturvänner!
Jag har fått alla era mejladresser vidarebefodrat från signaturen “Brenko”, och jag har just skickat ett mejl till er alla.
24 mejladresser har vi fått ihop hittills, och om alla sätter in en hundring vardera så räcker det till att köpa en ruta på 17 x 17 meter gammelskog. Målet är att få ihop närmare 7,5 miljoner innan 19:e mars för att skogen ska kunna bevaras. Det ser ut att bli en svår uppgift att hinna få ihop så mycket pengar i tid, men även om det “går åt skogen” så går överskottet (efter den förlorade handpenningen) till att skydda annan gammelskog, så visst är det värt ett försök!
Sätt in pengar på mitt PlusGirokonto: 617 15 72-8 (öronmärkta med “gammelskogen”) innan den 17 november, så ser jag till att köpa en ruta åt SvampGuidens forumister. Om det blir pengar över efter inköpt ruta så skänks de till samma projekt.
Kom gärna med förslag på vilken text som ska stå i rutan. Än så länge är följande förslag inkomna: “Svampguidsnördarna”, “Forumbesökarna på svampguiden”, “Forumisterna på svampguiden”. Om du har andra förslag skicka dem till mig innan 10 november så kör vi en omröstning då.
Om du inte har fått ett mejl och vill vara med i insamlingen, skicka ett mejl till mig: micke@svampguiden.com
100:- insatta nu ikväll.
Jag har skickat namnförslag till Michael: Forumet, svampguiden.com
Motivering: När man ser på de andra rutorna så framgår det tydligt vem som har köpt dem +att det kanske kan komma nya deltagare till forumet som inte kände till “oss” tidigare.
Till Brenko: Det är en jättebra idé och initiativ som du har tagit, en eloge till dig!
Ju fler kockar desto bättre svampsoppa:)
Jag håller med Irene! Enelies förslag tycker är bra. Enkelt och lättbegripligt.
Nadal:Det var mitt fel, ditt mail låg högst upp i min inbox, och jag lyckades missa det. Har gått igenom alla och det ska inte vara någon mer som fattas! Du har ju kontouppgifterna här i tråden, mejlen var mest tänkt för de som inte är stamgäster och följer tråden..
Inte för att det är någon stor fråga, men visst har namnet betydelse. Annars kunde väl var och en skicka in sin hundring direkt till “ett klick för skogen”?
svampguiden.com är jättebra som reklam för Svampguiden.
Att lägga till Forumet är också finurligt. Det finns ju deltagare i tusentals andra forum, som kanske kan få idén att göra likadant.
Jag skulle tycka det vore märkligt om det bara stod “Svampguiden.com”, då den här siten är reklamfinansierad och drivs av Michael. Läste i någon intervju att siten gick lite plus ekonomiskt till och med.
Det vore ju ett passande namn om det var Michael/Svampguiden.com som betalade allt själv, men nu är det ju inte så, och därför måste det nog till något med “forumet” eller liknande.
Att det sedan blir lite gratisreklam för sajten i sig är det nog ingen som har något emot att bjuda på.. ;)
Bra, för det var Enelies förslag som jag röstade på ;-)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=125543&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=96
Ja nu rasslar det till! Superbra ide från Brenko måste jag säja en gång till, applåder! :) Hur många är vi, och hur mycket skog kan vi köpa? Orkar inte kolla igenom alla inlägg, men Micke håller väl räkningen? Ännu en gång, skulle faktiskt vilja ha någon sorts bekräftelse på att pengarna kommit in…
Helena, dina pengar har inkommit, men jag har tyvärr inte tid att kontrollera exakt vilka som betalat eller inte och skicka en personlig bekräftelse till alla.
Nu har jag fått in totalt 40 insättningar (en del är från 2-3 personer i samma insättning). Det kanske hinner trilla in ytterligare några inbetalningar, men redan nu har vi fått ihop 5100 kr och det räcker till två rutor gammelskog!
Jag har satt den 17:e november (nu på måndag) som stoppdatum för den här insamlingen. Nu behövs inga fler inbetalningar till mitt konto. Du som fortsatt vill bidra sätter istället in pengar på något av Ett klick för skogens konton:
BG: 901-1172
PG: 90 11 17-2
Jag har fått in ganska många förslag på vilken text som ska skrivas i rutan:
1. “Forumet, svampguiden.com”
2. “Svampidioterna”
3. “SvampGuiderna”
4. “Vi i Skogen, Fast på Nätet / SvampGuiden.com”
5. “Svampguidens gammelskogsvänner.”
6. “Svampguiden.com “
7. “Nördarna på Svampguiden”
8. “Svampälskarna på svampguiden”
9. “Svampguidsnördarna”
10. “Forumbesökarna på svampguiden”
11. “Forumisterna på svampguiden”
Jag föreslår nr. 10, “Forumbesökarna på svampguiden”. Enkelt och tydligt. Tyvärr har jag inget bra verktyg för att genomföra en omröstning, men ni som varit med i insamlingen kan skriva här vilket alternativ som ni föredrar.
Någon gång ons-fre i nästa vecka tänkte jag att vi kan genomföra köpet.
Jag tycker nr 10 är OK, men jag önskar att det stod Svampguiden. com (alltså att .com också är med) av den anledningen att någon kanske skriver Svampguiden.se i datorrutan och inte hittar hit. Det vore synd. Jag gjorde själv det misstaget i början innan sidan hamnade bland favoriterna.
Nu kanske mitt förslag äe helt tokigt men vore det inte enklast att lägga upp varje förslag som eget inlägg? Skriv sen i texten att vi endast får skriva att vi röstar på det förslaget och inte starta ngn debatt.
Då syns det hur många som röstar på det förslaget.
Lägg sen upp ett inlägg till med förklaring som går att puffa upp till dess att omröstningen är klar så får var och en leta upp det förslag de gillar bäst.
Om inte så röstar jag på nr 10
Jag tycker nr 4 är det bästa förslaget. Nr 10 är också bra. Och tack Micke för att du kollade så att pengarna faktiskt kommit in, hoppas jag inte varit besvärlig! ;) 2 rutor skog, inte illa va? Det känns häftigt att vara en del av Forum, hoppas andra hänger på och fortsätter köpa loss skog från avverkning. Jag ska ge bort träd i julklapp, har tidigare köpt vi-skog men byter nu till gammeltall!
Michael Krikorev skriver 081114:
“Nu behövs inga fler inbetalningar till mitt konto. Du som fortsatt vill bidra sätter istället in pengar på något av Ett klick för skogens konton”.
Jag skickade pengar till Svampguidens PG-konto några timmar innan den postningen, de går väl till Verle ändå hoppas jag…
Var inte orolig RasBohlin, jag har inga planer på att roffa åt mig pengar som ska till Verleskogen. Allt överskott efter inköp av skogsrutorna sätter jag in på Ett Klick för Skogens insamlingskonto, men jag väntar den kommande veckan ut för att se hur mycket pengar som hinner trilla in på mitt konto innan jag genomför köpet åt oss.
Hehe, det var väl inte just så jag menade, uppfattade din postning som något sorts stoppmedelande, och så hade jag precis betalat när jag läste det. Jag skäms väl lite för att jag inte donerat till Svampguiden i år också... Hade faktiskt tänkt göra det, men den (så kallade ekonomin) tillåter inga som helst extrautgifter för tillfället…
Saken är den att jag är lite extra rädd om Risvedenskogarna, eftersom morfar och jag vandrade i dem när jag var liten!
Det har bara tillkommit 2 eftersläntrande inbetalningar denna vecka, jag har nu fått in 5300 kr på PlusGirot, det blir totalt 5400 kr inkl. min egen hundralapp.
Jag har just nu genomfört köpet av två skogsrutor (5112 kr), en gran (200 kr) och två björkar (100 kr). Vilket blev 5412 kr. Pengarna registreras nog inte förrän tidigast på måndag, så håll utkik efter våra rutor i mitten på nästa vecka med texten: “Forumbesökarna på svampguiden.com”.
Då får vi anse denna insamling avslutad, det var kul att vi iallfall fick ihop 2 rutor! Stort tack till alla som bidrog!
Fortsätt gärna att köpa saker i deras webbshop:
http://ettklickforskogen.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=2&Itemid=26
Varför inte en gran i julklapp?
Hej alla som bidrog till insamlingen!
Vidarebefodrar här tackmejlet vi fick:
———
Tack för ert generösa bidrag till bevarandet av Verles gammelskog. Det var verkligen en imponerande insamling från era medlemmar. Er insats betyder mycket.
Jag har godkänt beställningen så nu syns ert nam på skogskartan.
Bästa hälsningar,
Ann Rask
——-
Jag beklagar att jag inte sett denna tråden tidigare, men idag hittade jag den!
Helt sagolikt underbara är ni alla som lagt pengar, helt suveräna.
Det finns mycket svamp i Verle, men det vet ni säkert bättre än jag. När jag var uppe förra veckan för tv-intervju för Västnytt, hittade jag massor med trattkantareller och gula kantareller.
Om någon av er vill ha småkort, affischer att hänga upp eller funderar över något, maila eller ring mig.
info@ettklickforskogen.se
0705-22 19 41
Så, tack än en gång och håll tråden igång för skogen,
tackar
Eva Kullenberg
Ett klick för skogen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.