Här på forumet fick jag verifierat att det är en ängsvaxskivling av en som har en stjärna/asterisk, men lukten stämmer verkligen inte överens med den. Det måste nog vara en annan vaxing eller så. Bittermandel… hmmm… fast bittermandel luktar gott, men å andra sidan så associerar människor olika.
Jag fann den på en gräsäng och fick svaret att den är en ängsvaxskivling i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=124080&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&5
Jag kan bara inte tycka att den luktar milt och har svårt att tro att en massa hundar har kastat vatten över alla de svampar vi hittade där.
Man kan mycket väl ha olika uppfattningar om ängsvaxskivlingens kulinariska värde. Själv tycker jag inte alls om vare sig lukt eller smak utan avstår gärna. Däremot har jag inte tänkt så mycket på VAD den luktar, eftersom artbestämningen är klar redan på avstånd. Ska lukta om jag hittar nån mer i höst…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.