0 363 visningar

9 svar

Ängsvaxskivlingens lukt?

Svampsmurfen

25 okt 2008 kl. 12:45

Hur ska ängsvaxskivlingen lukta?
Mina luktade skaldjur/urin och när de torkade så luktade de fruktansvärt av räkor.

Är det verkligen så de ska lukta?

0

Madde Småland

25 okt 2008 kl. 12:58

Har ingen aning om lukten, men i min bok står att en förväxlingart är nordvaxing som kan ha väldigt obehaglig doft. Men den jämförs med lukt av bittermandelolja.
Hoppas du snart får svar av ngn som plockat ängsvaxskivling.

0

Svampsmurfen

25 okt 2008 kl. 13:39

Här på forumet fick jag verifierat att det är en ängsvaxskivling av en som har en stjärna/asterisk, men lukten stämmer verkligen inte överens med den. Det måste nog vara en annan vaxing eller så. Bittermandel… hmmm… fast bittermandel luktar gott, men å andra sidan så associerar människor olika.

0

Madde Småland

25 okt 2008 kl. 14:06

Jag har kollat runt lite men hittar inget alls om lukt på den. Däremot vet jag att jag plockade svart trumpet förra hösten där en del luktade urin. Kanske svampen var dålig? Eller ngt djur som lyckats träffa svampen?

0

Svampsmurfen

25 okt 2008 kl. 14:38

De såg ut att vara bra, och växte i mängder, så det plockades och plockades, men alla luktade likadant, och alldeles fruktansvärt när de torkades.

0

Hans Myhre

26 okt 2008 kl. 12:34

Hvor fant du Ängvaxingene? På Äng eller i skog? Nordvaxingen er ingen forvekslingsart fordi den vokser i granskog og er en Hygrophorus mens Ängvaxingen er en Hygrocybe. Den lukter mildt og behagelig.

0

Svampsmurfen

26 okt 2008 kl. 13:44

Jag fann den på en gräsäng och fick svaret att den är en ängsvaxskivling i den här tråden:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=124080&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&5

Jag kan bara inte tycka att den luktar milt och har svårt att tro att en massa hundar har kastat vatten över alla de svampar vi hittade där.

0

Hans Myhre

26 okt 2008 kl. 15:34

Javel, det er Ängvaxinger. At den ikke lukter mildt og behagelig skjønner jeg ikke.

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2008 kl. 15:52

Man kan mycket väl ha olika uppfattningar om ängsvaxskivlingens kulinariska värde. Själv tycker jag inte alls om vare sig lukt eller smak utan avstår gärna. Däremot har jag inte tänkt så mycket på VAD den luktar, eftersom artbestämningen är klar redan på avstånd. Ska lukta om jag hittar nån mer i höst…

0

Svampsmurfen

26 okt 2008 kl. 18:16

Det vore fint. Fint att det i alla fall är någon som inte tycker om dess lukt eller smak, även om smaken, eller kanske snarare konsistensen är underbar för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone