Jag tog några bilder på trädlevande svamp som jag hittade idag.
Den röda svampen som syns tränga fram under barken på en död asp, känner jag inte till, men gissar på någon typ av Nectria. Kanske någon annan kan se vad det är?
Hängena på den sista bilden får illustrera substratet för arten på bilderna sidan om. Samma substrat gäller för skålen på de första bilderna.
Det här var mitt bord. Bild 1-3 är tveklöst aspskål - Encoelia fascicularis, mycket vackra bilder! Bild 4 är mycket intressant. Jag känner igen den men har inget namn på den just nu. Ska försöka återkomma om den. Möjligen kan det vara en lav. Bild 5 är säkert gelésvampen vårtkrös - Exidia glandulosa, mycket vanlig på lövved, lätt att få syn på i fuktigt väder när den sväller upp som på din bild, i torrt väder mer omärkbar som ett glänsande svart, hårt skinn. Bild 6 föreställer också en gelésvamp, men även den vill jag återkomma till. Bild 7 och 9 verkar vara kantarellmussling - Plicaturopsis crispa, sällsynt i mina trakter (östra svealand) men du bodde visst i Skåne? Härlig bild på hänget! Det är väl hassel?!
Slår man på Google så blir det många varianter.
Här är en Vedplätt (se Dacrymyces stillatus), om man får tro bilden, som är rätt blek
http://www.mollisia.de/Galerie/Aphyllophorales/A-E.html
Man kanske kan säga annars att plättar är inte lätta.
Kul att se Kantarellmusslingen så fräsch, den har väl fått lite fart efter den sista veckans blöta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.