0 362 visningar

13 svar

Svampbilder

Tony S

28 mar 2006 kl. 23:10

Jag tog några bilder på trädlevande svamp som jag hittade idag.

Den röda svampen som syns tränga fram under barken på en död asp, känner jag inte till, men gissar på någon typ av Nectria. Kanske någon annan kan se vad det är?

Hängena på den sista bilden får illustrera substratet för arten på bilderna sidan om. Samma substrat gäller för skålen på de första bilderna.

0

Tony S

28 mar 2006 kl. 23:14

Äsch, nu blandade jag ihop saker och ting.
Substratet för skålen på de första bilderna är asp, inget annat.

0

Affe

28 mar 2006 kl. 23:35

Härliga bilder Tony.
Våren är verkligen i antågande här nere.

0

Lena M

29 mar 2006 kl. 08:19

Tony. Är det svamp som övervintrat eller komna i år ?
Hur som helst så finns det hopp, trots att det snöar ( igen ) här i Gästrikland. Lena

0

Tony S

29 mar 2006 kl. 13:00

Skålarna har kommit nyligen, jag passerar platsen nästan dagligen och har inte sett dem innan.
Jag skulle tro att de övriga arterna har funnits där större delen av vintern.

0

Hans v E

30 mar 2006 kl. 10:24

Det här var mitt bord. Bild 1-3 är tveklöst aspskål - Encoelia fascicularis, mycket vackra bilder! Bild 4 är mycket intressant. Jag känner igen den men har inget namn på den just nu. Ska försöka återkomma om den. Möjligen kan det vara en lav. Bild 5 är säkert gelésvampen vårtkrös - Exidia glandulosa, mycket vanlig på lövved, lätt att få syn på i fuktigt väder när den sväller upp som på din bild, i torrt väder mer omärkbar som ett glänsande svart, hårt skinn. Bild 6 föreställer också en gelésvamp, men även den vill jag återkomma till. Bild 7 och 9 verkar vara kantarellmussling - Plicaturopsis crispa, sällsynt i mina trakter (östra svealand) men du bodde visst i Skåne? Härlig bild på hänget! Det är väl hassel?!

0

Tony S

30 mar 2006 kl. 22:38

Aspskål ja, det var faktiskt mitt första fynd av den. Nog inte så vanlig i södra delen av landet.
Vårtkrös och kantarellmussling finns på bilderna precis som du säger Hans.
Kan den gula vara en helt vanlig vedplätt? De brukar iofs ha en mer orange ton.

0

Ingemar

31 mar 2006 kl. 10:07

Slår man på Google så blir det många varianter.
Här är en Vedplätt (se Dacrymyces stillatus), om man får tro bilden, som är rätt blek
http://www.mollisia.de/Galerie/Aphyllophorales/A-E.html
Man kanske kan säga annars att plättar är inte lätta.
Kul att se Kantarellmusslingen så fräsch, den har väl fått lite fart efter den sista veckans blöta.

0

Irene A

31 mar 2006 kl. 17:39

Min gissning på den röda är bokrödgömming, Nectria coccinea. Den kan växa på flera slags lövträd.

0

Hans v E

31 mar 2006 kl. 23:34

Nej snälla Irene och Tony. Det kan inte vara en Nectria! Det är ju inga perithecier, det är ju apothecier, troligen lavapothecier.

0

Hans v E

31 mar 2006 kl. 23:46

Tack för sajten Ingemar. Den gav mig flera nya tips!

0

Irene A

1 apr 2006 kl. 10:32

Ledsen Hans, men nog tycker jag att det röda ser ut att vara peritheciesamlingar.Det är väl inte heller normalt att lavapothecier bryter fram genom barken på träd.

De gula kuddarna på bilden nedanför bör vara ett tidigt stadium av gullkrös, eller hur?

0

Joachim Krumlinde

1 apr 2006 kl. 12:31

Trevliga bilder. Väntar med spänning på vad ni kommer fram till om de röda svamparna - jag har ingen åsikt.

Det gula tycker jag inte ser ut som gullkrös. Kanske något i närheten av vedplätt.

0

Tony S

1 apr 2006 kl. 14:54

Skulle jag gissa på den röda, skulle jag också säga bokrödgömming, precis som du föreslog Irene. Men i mitt fall mest i brist på kunskap om fler liknande arter.
Lavar kan jag ännu sämre, så Hans förslag vågar jag inte avfärda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone