Var ute 2 timmar i skog som jag inte brukar gå i. Hittade inget jag kände igen men några jag blev nyfiken på. Ngn som kan ge svar?
De första växte på mossa på en stubbe. Antar att det var granstubbe för det fanns inga andra träd runt om.
De andra fanns det gott om. Växte i mossa. Hade bara mobil med och det gick inte att få några bra närbilder då det började bli lite mörkare.
Stubbsvamparna ser ut som slöjskivlingar och med annan färg skulle jag säga rökslöjskivling. Eller är färgåtergivningen mycket felaktig?
Smaka på dom tycker jag. Är de milda, ärt/metallsmakande så är det nog så.
Nagelskivlingarna ser också konstiga ut - för mig. Skivorna ser glesa ut och det tycker jag inte om…
Det kanske vaknar nån som kan!
Tack Jan! Färgen på stubbsvamparna är nästan helt korrekt. Tycker inte de ser ut som de rökslöj jag hittat tidigare. De här var väldigt lysande orange/rött och skivorna var vita.
Sen när det gäller den andra så var skivorna ganska glesa. Tyvärr kunde jag inte få bort blixten när jag tog det kortet så det påverkar lite på färgen. Den hade inte riktigt så mkt gult i sig. Jag får försöka gå tillbaka i morgon med kameran istället, men tyvärr är det jakt då. Får hoppas jägarna håller sig borta från den skogsdelen.
Tack Irene! Sökte på de latinska namnen och fick då upp bilder som var väldigt lika de jag hittade.
Men är det vanligt att hitta tegelröd slöjskivling i granskog? Visst, stubben kan ha varit björk men i övrigt fanns bara gran.
Hade aldrig möjlighet att gå ut och ta nya kort men fick ändå svar jag är nöjd med.
Tack till er båda som gav mig förslag att söka på.
Jag fick aldrig möjlighet att återvända till platsen då jaktlaget höll till i den delen av skogen. Plockade aldrig med mig ngt ex heller igår.
Nu i veckan blir det ingen tid över att kolla men om de finns kvar till helgen så får jag provsmaka då. Men i så fall blir det även fler bilder för att verkligen bli helt 100 innan den steks till.
Nu jämförde jag bara med bilder utan att ha svampen i handen och det känns inte tillräckligt säkert då jag kan missa ngn detalj som kan tyda på ngt annat.
Ja, Jan. Jag förstod det:) Jag vet också att du aldrig skulle rekommendera ngn att äta en svamp utifrån så här lite info.
Jag får ta bort en hel del mossa för att kunna ta en ordentlig titt. Har nu förstått att det gör stor skillnad vid identifiering av svamp. Igår tog jag bara förgivet att det var gran då inga lövträd syntes till i närheten.
Tack än en gång för all hjälp!
Idag fick jag möjlighet att återvända. De fanns kvar trots snön som låg i nästan 1 vecka.
Grävde bort mossa och såg att det var björk. Färgen på korten stämmer och skillnaden mot tidigare är stt skivorna nu är mer grå.
Har inte provsmakat än då jag tycker det verkar vara tegelröd slöjskivling.
Nagelskivlingen fanns inte kvar så där blev det inga nya bilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.