0 536 visningar

7 svar

Ängsmusseron!

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 17:28

Jag hittade (enligt stjärnHans) ängsmusseroner i en hage i fredags, och har idag varit och plockat en del av dom. Som jag skrev i en annan tråd, Joachim Krumlinde har en artikel i SMT om bla ängsmusseronen, och att det är en god svamp. Är det någon annan som provat? Jag ska testa att steka ikväll, kommer att meddela resultatet!

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2008 kl. 18:13

Grattis till fynden Helena! Ängsmusseronen är ovanlig i mina marker, men den finns och jag äter den gärna.  Men så tål jag också de betydligt jättevanligare Lepista-arterna blåmusseron (inte SÅ många har väl problem med den) och pudrad trattskivling (vanligare som magoroare) i ”obegränsade mängder”. Redan från späd ålder matades jag med pudrad tratt och äter den fortfarande.
Joachim nämner i artikeln i SMT att inte alla tål allt.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_2_Udda%20matsvampar.pdf

Det finns dock en god svamp som någon komponent i min mage reagerar mot och det är ostronmusslingen. Den går ner och fortsätter snabbt nedåt/utåt, dock inte lika påtagligt som en annan älsklingsrätt, jordärtsskockor i alla former. Jag äter iaf båda och hoppas att det är nyttigt med en rensningsaktion ibland! ;))

0

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 18:39

Tack för ditt underbart detaljerade svar Jan! Jag har inga problem med vare sej blåmusseron eller pudrad tratt, men med spenat! Men jag äter det med glädje, och tänker att folk betalar tusenlappar till hälsohem för att få, ja rensningsaktion var ett bra ord! Mina ängsmusseroner är snart färdigstekta, ska smaka om en stund… Och jag plockade bara en bråkdel, tycker jag om dom är det mååånga kilo kvar!

0

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 19:13

Nu så har jag smakat! Mustig och god svamp, rejält kraftig med en lite bitter ton. Kan tänka mej en god grytstek av märgpipa, (ekologisk naturligtvis) som puttrat i timmar med rött vin, selleri och bacon! Gud så gott, det blir det på lördag, med på gränsen till kremerade ängsmusseroner…

Min speciella svampsmakargaffel…

0

Joachim Krumlinde

26 okt 2008 kl. 19:41

Roligt att du gillade ängsmusseron, Helena. Det är inte många som får tilfälle att smaka den eftersom den är sällsynt på de flesta ställen. Lokalt vanlig i Östra Skåne, brukar finnas mycket på Brösarps norra backar.

0

Joachim

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 19:56

Kanske jag skulle låtit den vara? Jag lämnade förvisso många fler än jag plockade, men det känns fånigt att äta “sällsynt” svamp till oxsteken… det är som att ha fridlysta blommor på köksbordet!

0

Helena

Joachim Krumlinde

26 okt 2008 kl. 20:02

Nej, det tror jag inte är något problem. Där den växer och trivs är den knappast hotad. De mycelier som finns i gamla betesmarker är väl etablerade.

0

Helena

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 20:12

Skönt att höra… men jag ska plocka försiktigt, inte skövla! Och jag ska äta med andakt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone