Nr 2
Fanns på en lös barkbit i en tjurhage bland torra söndertrampade grenar. På platsen växte lönn, syren,druvfläder och snöbär. Skålen var ca dryga 10mm
och mycket lång fot.Funderar på Stomatinia raspulum.Det är vad jag hittat som den liknar.
(Tjurarna var i en annan hage)
Annan idè?
Och så lillingen med varma skinnmössan på ;)
En liten ensam ca 3-4mm långhårig skålliknande på en kal kvist i rishög.Inte i beteshage, bland lönn,asp och hassel.
Hittar inte någon så långhårig skål, behöver hjälp.
Det blev ett snabbt o nervöst besök i hässlet, för där gick de vuxna tjurarna. Hade ingen lust att snacka svamp med dem.
Den sista undrar jag om det är ribbgrynna, varje"plätt” är ca 10mm. Den är så liten och skarp i färgen jag är lite fundersam.
Spännande saker du har.
Ribbgrynna har du rätt i.
De första liknar blekskål, men jag har aldrig sett dem på ved.
De på marken skulle kunna vara blekskål medan de på veden kan vara gamla ex av flatskål. Bättre förslag har jag inte.
Om du med den långfotade skålen menar Stromatinia rapulum är det mycket intressant. Den ska gå på getrams, så den är det väl inte. Men den tillhör familjen Sclerotiniaceae bland discomyceterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.