0 946 visningar

22 svar

äntligen blomkålssvamp

Hasse

27 okt 2008 kl. 13:16

Tillslut, det känns härligt nu har jag hittat min guldklimp, en cirka 2 kg blomkålssvamp. Förmodligen är orsaken till att jag inte funnit den tidigare att jag inte riktigt haft blicken inställd mot de trädstammar där de häckar.

Jag ska nu försöka rensa och tillaga den, fårse hur det går.

0

Ulla skeå

27 okt 2008 kl. 13:27

Grattis! Undrar om den går att hitta här uppe i skellefteå? Någon som vet?

0

Kristina i Lund

27 okt 2008 kl. 15:56

Hasse! Var i landet bor du?

0

Hasse

27 okt 2008 kl. 16:23

denna plockades i Eggvena, mittersta Älvsborg,  enligt husägaren som jag besökte skulle de ha funnits ett antal sådana, men han hade inte vågat plocka dem. Jag började rensa den men får nog avsluta senare, det var lite mäckigt

0

Kristina i Lund

27 okt 2008 kl. 22:16

Då finns det fortfarande hopp då! Grattis förresten!

0

Kristina i Lund

"JAS" Helsingborg

27 okt 2008 kl. 22:23

Kristina, jag såg rester av en när jag var i Vombs furu för 2 veckor sedan.

0

friterade

Hasse

27 okt 2008 kl. 23:55

jag provade ett recept jag hittade här på forumet med fritering och det blev ganska lyckat. Dock hade svampen inte så mycket smak, mer intressant konsistens.

0

JAS och Kristina

Helena i Lund

28 okt 2008 kl. 05:39

Grattis Hasse! Förra veckan gick jag runt varenda tall i stor del av Vombskogen, icke en smula blomkålssvamp! Detsamma i söndags i en annan fureskog, nada! Men skam den som ger sej, en dag så kommer jag att hitta den! Alltså, växer dom ända inne vid tallens stam, eller bara i närheten?

0

Växtplats

Hasse

28 okt 2008 kl. 07:33

De växa direkt av trädet, så du finner den vid nedre delen av stammen/roten.

0

Vombs Fure

Kristina i Lund

28 okt 2008 kl. 08:58

Jag hittade en blomkålssvamp i Vombs Fure förra året. Den växte alldeles intill stammen på en tall. Att gå runt exakt ALLA tallar i den skogen skulle ta en stund…. ;)

0

Vombs Fure

BirgittaD

28 okt 2008 kl. 09:01

Det roliga är att letar jag blomkålssvamp hittar jag ingen. De jag hittat har jag sprungit på av en slump.

0

Vombs Fure

Helena i Lund

28 okt 2008 kl. 13:03

Så sant Kristina… det tog flera timmar, och jag kom för sent till en fest jag var bjuden på... Men då vet jag iaf att det KAN finnas i Vombskogen! Avbokar biobesöket på fredag, ska ut o leta i den andra halvan! ;)

0

Vombs Fure

Bo E

29 okt 2008 kl. 12:29

Nu har det varit frost igen här i Örebro… men så sent som i lördags hittade jag en fin blomkålsvamp!

Som vanligt blev ca 1/3av den kvar efter min kräsna beskärning av de toppar som börjat bli lite bruna etc.  Läckert blev det i viltgryta med älg.

I princip bara smörbrynt blomkålsvamp, älggrytbitar, gul lök och salt, ytterst lite svartpeppar och ett par enbär kryddar anrättningen. Enkelt va?

0

Älggryta mums

Hasse

30 okt 2008 kl. 10:55

Låter onekligen gott med älg Bo E, men även om jag fortfarande är euforisk över mitt fynd, upptäckte jag inte speciellt mycket smak på själva svampen. Den doftade mer än den lovade. Friterad var den mycket fin, men det var snarare den märkliga konstruktionen på svampen som gjorde susen. Måste vara ett fantasktiskt tillbehör, men man måste satsa på smakrik frityrsmet,.

0

Älggryta mums

Bo E

30 okt 2008 kl. 12:23

Jag vill oxå minnas att det smakade mest “kina-friterat” i största allmänhet.

Men som smörbrynt bas i älggryta kom svampsmaken fram tydligare, tycker jag.
Den luktar dock mycket mera “tall” som rå, och smakar mera “svamp” som stekt.
I grytan fick den puttra rätt länge och då blev smaken på nåt vis ännu “svampigare” och mustigare.

Samma sak med torkad stensopp i grytor tycker jag. Får annan karaktär vid långkok.
Jag föredrar nog personligen att fräsa upp dem lite snabbare, för smakens skull. Fräschare på nåt vis.

0

blomkålssvamp

Hasse

30 okt 2008 kl. 14:11

tydligt och intressant Bo, jag stekte lite blomksv. men jag har kvar så jag ska testa steka/koka lite längre får vi se vart det barkar hän.
Började precis nu, roligare än att arbeta, mycket märklig svampen ser ut mot “foten”, som en bit kokt lunga eller något. Ändrade även konsistens definitivt. Märklig historia, inte undra på att Linné tyckte illa om dem, oklassificerbara och otydliga. Djur eller växt? Vetenskapen står handfallen. Klart är att fritering inte var lyckat på denna svamp. Jag har provat friterade kantareller i tunn smet, och det blir otroligt gott. Kantarellen “blommar” (växt?) upp. Okey, återkommer senare.

0

Resultat

Hasse

30 okt 2008 kl. 21:27

Har tillagat och provat tillsammans med 2 gäster, entydigt är svampens konsistens intressant men smaken rätt ointressant. Lite lätt jordig/barrig, inte så märkvärdigt. Men allt är inte smak, den var onekligen intressant kinesfriterad..

0

Resultat

Birgitta D

30 okt 2008 kl. 21:31

asmakar klart stekt äggvita.

0

Kjell

7 nov 2008 kl. 09:42

Hittade en fin blomkålssvamp i dag 7 nov. trots att här har varit några rejäla frostnätter. Sprang på den av en slump när jag var ute med hunden i skogarna kring Borås. Vikt 1060 g, orensad.
Nu gäller rensning och tillagning.
Kjell

0

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 10:00

Vilken fin avslutning på veckan. Grattis.(Glöm inte vinet o jlusen)

0

Maritha+Britta

19 aug 2009 kl. 16:57

Två ggr i livet har vi hittat blomkålssvamp, den första vägde 2,2kg 2006. Våran andra blomkålssvamp hittade vi i dag, 090819 den väger hela 3,3kg.Hurra, nu blir det god middag ett par dagar framöver.

0

Bo E

19 aug 2009 kl. 17:02

Grattis!
I år har jag inte sett någon, men det verkar som många arter inte kommit igång riktigt än.

0

Lyckoper

19 aug 2009 kl. 17:18

Jag hittade min första igår i närheten av Gladö Kvarn söder om stockholm - vägde ca 2 kilo ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone