Tillslut, det känns härligt nu har jag hittat min guldklimp, en cirka 2 kg blomkålssvamp. Förmodligen är orsaken till att jag inte funnit den tidigare att jag inte riktigt haft blicken inställd mot de trädstammar där de häckar.
Jag ska nu försöka rensa och tillaga den, fårse hur det går.
Grattis Hasse! Förra veckan gick jag runt varenda tall i stor del av Vombskogen, icke en smula blomkålssvamp! Detsamma i söndags i en annan fureskog, nada! Men skam den som ger sej, en dag så kommer jag att hitta den! Alltså, växer dom ända inne vid tallens stam, eller bara i närheten?
Nu har det varit frost igen här i Örebro… men så sent som i lördags hittade jag en fin blomkålsvamp!
Som vanligt blev ca 1/3av den kvar efter min kräsna beskärning av de toppar som börjat bli lite bruna etc. Läckert blev det i viltgryta med älg.
I princip bara smörbrynt blomkålsvamp, älggrytbitar, gul lök och salt, ytterst lite svartpeppar och ett par enbär kryddar anrättningen. Enkelt va?
Låter onekligen gott med älg Bo E, men även om jag fortfarande är euforisk över mitt fynd, upptäckte jag inte speciellt mycket smak på själva svampen. Den doftade mer än den lovade. Friterad var den mycket fin, men det var snarare den märkliga konstruktionen på svampen som gjorde susen. Måste vara ett fantasktiskt tillbehör, men man måste satsa på smakrik frityrsmet,.
Jag vill oxå minnas att det smakade mest “kina-friterat” i största allmänhet.
Men som smörbrynt bas i älggryta kom svampsmaken fram tydligare, tycker jag.
Den luktar dock mycket mera “tall” som rå, och smakar mera “svamp” som stekt.
I grytan fick den puttra rätt länge och då blev smaken på nåt vis ännu “svampigare” och mustigare.
Samma sak med torkad stensopp i grytor tycker jag. Får annan karaktär vid långkok.
Jag föredrar nog personligen att fräsa upp dem lite snabbare, för smakens skull. Fräschare på nåt vis.
tydligt och intressant Bo, jag stekte lite blomksv. men jag har kvar så jag ska testa steka/koka lite längre får vi se vart det barkar hän.
Började precis nu, roligare än att arbeta, mycket märklig svampen ser ut mot “foten”, som en bit kokt lunga eller något. Ändrade även konsistens definitivt. Märklig historia, inte undra på att Linné tyckte illa om dem, oklassificerbara och otydliga. Djur eller växt? Vetenskapen står handfallen. Klart är att fritering inte var lyckat på denna svamp. Jag har provat friterade kantareller i tunn smet, och det blir otroligt gott. Kantarellen “blommar” (växt?) upp. Okey, återkommer senare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.