0 567 visningar

18 svar

Sås på Frostvaxskivling?

Jeanette P, Luleå

27 okt 2008 kl. 15:22

Är det någon som provat? Isåfall är det lyckat eller ska man bara steka dom?
Har just fått hem min allra första skörd och vill ju gärna prova :P

0

Helena i Lund

27 okt 2008 kl. 16:02

Jag har plockat och knaperstekt 2 gånger nu, mycket gott! Jag undrar om jag hade gillat att stuva frostvaxing, den är ju så himla slirig innan den är helt urstekt… Det är förstås olika vad man gillar! Men smaken på dom är underbar, lite mandel, lite sötare, och den blir så härligt krispig!

0

Jeanette P, Luleå

27 okt 2008 kl. 16:09

Tack Helena!
Jag tror nog att jag gör sås vid sidan om å steker dom som dom är =). Men är det någon som provat så är det ju kul å höra, kanske man kan testa en annan gång.

0

Helena i Lund

27 okt 2008 kl. 16:13

Ja hittar jag en rejäl laddning (maskfria) till helgen så ska jag prova att gräddstuva… tror jag! ;) Jomen smakmässigt tror jag det blir en höjdare, det är konsistensen jag kanske får svårt för… dom är ju riktigt slemmiga!

0

:)

27 okt 2008 kl. 16:20

Stek dem och häll på grädde :)

0

Jeanette P, Luleå

27 okt 2008 kl. 21:26

Nu förstår jag vad folk talar om.. guud så goda dom var :P.
Hårdstekte dom och sen gjorde jag en gräddsås vid sidan om. Jag höll nästan iten på att få smaka något själv, min 7 åriga dotter är nämligen svampoman då det gäller mat, men fick smaka lite iaf. Hoppas man hittar mer snart =).

0

Eva K :)

28 okt 2008 kl. 09:00

Grattis!

0

BirgittaD

28 okt 2008 kl. 09:04

Jag gjorde soppa förra hösten och den blev ganska slemmig. Trodde inte då att den skulle gå att knapersteka men det går ju faktiskt och blir gott. Har inte provat göra något mer med de knapriga än att äta upp dom.

0

uffe sundsvall

28 okt 2008 kl. 10:03

Torka svampen först då försvinner det slemmiga

0

Jeanette P, Luleå

28 okt 2008 kl. 10:30

Men oj! Tack för alla tips =).. nu blir det att leta med ljus å lykta efter fler innan snön kommer här uppe.

0

Salasias

28 okt 2008 kl. 22:51

Jag har svårt för konsistensen på de flesta svampar. Jag kan inte ens gnaga på t ex kycklingben, för får jag i mig lite brosk så nästan kräks jag… Så, jag mixar svampsåser med mixerstaven…

0

Madde Småland

29 okt 2008 kl. 09:53

Ett bra sätt är att först torka svampen ordentligt och sen mala ner den. Då kan man använda det som krydda och slipper konsistensen men behåller smaken.

0

Helena i Lund

29 okt 2008 kl. 17:59

Uffe säjer att det slemmiga försvinner om man torkar, men kommer det inte tillbaka vid blötläggningen då? Jag torkade en hand full i helgen, men jag drar mej lite för att prova… intorkat uppblött slir… jag gör nog som Madde sa, smular sönder och använder som krydda.

0

"JAS" Helsingborg

29 okt 2008 kl. 18:13

Hej Skåningar, var hittar ni Frostvaxingen? den vill ju helst ha “bergig tallskog” och det är inte så vanligt i Skåne eller? Tippsa mig är ni snälla.

0

JAS

Sofia, Skåne

29 okt 2008 kl. 18:58

You’ve got mail.

0

JAS

Helena i Lund

30 okt 2008 kl. 06:14

Där jag har plockat har det sannerligen inte varit några berg, hahaha! Minsta lilla talldunge räcker tydligen, mest och störst växer precis i kanten, lite gräsigt. Och det behöver inte vara gammeltall, jag hittar flest i nyplanteringar!

0

JAS

Birgitta D

30 okt 2008 kl. 10:44

Jag hittar också mest i ung tallskog.

0

JAS

Bo E

30 okt 2008 kl. 12:28

Ung tallskog och stenig terräng har det varit där jag hittat dem. Oftast längs skogsvägar och motionspår.

0

Frostvaxingsmiljö

Salasias

30 okt 2008 kl. 13:45

...ser ut så här ungefär. Och som någon redan sagt, ofta finns de i tillplattad förna i gamla traktorspår eller djurstigar.

Och väldigt olika kan de se ut….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone