Fick syn på en ny svampbok i dag och kunde inte motstå den
SVAMPAR Plockning och artbestämning Till R.Lohmeyer och Ute Kunkele översatt till svenskan av Olle Sahlin, pris 39 kronor.
Den tar upp mer än 600 arter och har många i mitt tycke fina fotografier.
Känner ni till den och vad tycker ni?
Ja varför är den så billig? Den finns på bokia också lite dyrare.
http://www.bokus.com/b/9781407524054.html
Kan hålla med om att det röda i vissa bilder går mer i brunt. Sen verkar det som om många svampars utbredningsområden är mellan och södra Sverige. Jag har inte hunnit läsa så mycket än. En del svampar har enbart latinska namn och finns inte i Sverige men är kul att läsa om ändå. En del lite ovanliga recept är det också i alla fall för mig. 39 kronor är den i alla fall värd!
Stack till Coop forum idag och såg den där för 79:-. Bra pris det också, men efter att ha bläddrat i den, så valde jag att inte köpa den, men jag funderar fortfarande, mest pga det rätt så låga priset för en fin bok med fint papper. Dessvärre var faktiskt färgåtergivningen inte så bra som fler här har påpekat. Dessutom tog de inte med t.ex ängsvaxskivlingen, men däremot svampar som inte ens finns i Sverige. Dessutom var det dåligt valda bilder. Den rynkade tofsskivlingen som är så god, skulle jag tex aldrig kunna artbestämma utifrån den bild de hade på den i boken. Givetvis undrar jag då om det finns fler svampar i den boken, som man aldrig skulle kunna gå efter för att identifiera svampar. Boken känns mera som en uppslagsbok, och vill man identifiera svamparna, så får man utgå ifrån det man tror att det liknar mest och gå till andra källor, som tex bilder på internet eller andra svampböcker. Jag tror att risken finns för rätt så mycket förväxlingar, om man bara använder sig av den här boken för att artbestämma en svamp.
Roligt nog verkade det vara många bilder på tickor i den, vilket kan vara roligt för den tick-intresserade. Funderar fortfarande om jag vill ha den eller ej.
Nej, boken är inget alternativ till Tickboken! Boken är småtrevlig, men det finns mycket bättre böcker på marknaden. Vill man veta mer om matsvampar är “Nya svampboken” ett bättre köp, och vill man veta mer om övriga svampar man hittar i skogen så får det bli Ryman/Holmåsen. Skulle t ex inte rekommendera boken till någon som är nybörjare. Men för oss andra, som inte har något emot att fylla bokhyllan…. Och 39 kr måste anses som ett verkligt fynd för en bok i det formatet! Min kostade betydligt mer - och då tyckte jag ändå att det var ett hyggligt pris.
Jag hittade en annan bok på Åhlens som behandlar nordvästra europas svampar för bara 79:- den heter SVAMPAR och ingår i Bonniers naturguider, författare Shelley Evens och Geoffrey Kibbs, den verkar faktiskt helt ok. liten och smidig att ha med ut, bra bilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.