0 360 visningar

3 svar

Vilken biskopsmössa?

Irene A

27 okt 2008 kl. 21:00

Ett monster från Medelpad (fotad med mobil)..
På den andra bilden har jag letat upp en av de största sporerna i 400x förstoring, det innebär att varje skalstreck är 2,5 my. Går det att avöra då vilken art det är..?

0

Irene A

29 okt 2008 kl. 11:17

Nehej, då får jag försöka förklara hur jag själv tolkar det jag ser i mikroskopet.
Även om en del sporer är för stora för att passa in, tror jag ändå att det är G. infula. Sporen på bilden är nära 25x10 my, men de flesta ligger omkring 20-22x8-9 my. Formen på sporerna talar också för den arten. Hos den lömska, Gyromitra ambigua, ska sporändarna vara lite spetsigare.

Någon annan som har försökt sig på att kolla biskopsmössor i mikroskop? Stensäker identifiering då..?

0

Hans Myhre

29 okt 2008 kl. 12:25

Hei Irene, makroskopisk taler dette for Biskopsmössa, den lömska er blåaktig på foten. Har ikke sett på disse artene i mikroskopet så ejg kan ikke svare deg om sporene.

0

Irene A

29 okt 2008 kl. 12:39

Hans, jag håller med om att den här inte är så blå på foten. De flesta jag hittar brukar det vara mer violett i. Men jag vet inte om det är ett säkert sätt att artbestämma dem på. Nästa gång jag hittar någon, ska jag kolla i mikroskopet igen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone