Är det meningen att vi ska gissa eller?
1 är väl epålettsvamp -
Panellus stypticus, men den är inte riktigt lik sig.
2 är konidiestadiet av en Nectria men för röd för att vara N. cinnabarina.
3 vore kul att få veta om du fått namn på.
4 liknar något stubbhorn i teleomorfstadiet.
5 och 6 ska väl vara orange legeskål.
“Glöden” på 7 och 8 ska möjligen vara rödvedsskinn och 9 örtaggsvamp förstås.
Ja, det är väl kul om någon vill gissa.
Hans, du tycks ha uppfattat arterna som jag har gjort. Kan bara tillägga att nr.2 nog är cinnobergömming ändå, bilden är lite mörk och då blir det röda lite för rött.
Nr.3 skulle jag tro är kådskål, Sarea resinae.
Nr 5 och 6 är märkliga. Jag trodde också först att det var orange legeskål. Men när tittade i luppen, såg de bara såg ut som små klubbor, fast platta på ovansidan. Kan det var ett tidigt stadium av legeskål som ännu inte blivit skålformade?
Kul med kådskål! Den har jag aldrig sett “live”. Har du kollat i mikroskop? Den är väl troligen inte mogen. Den har ju lite speciella sporsäckar med massor av små sporer.
Legeskålen är pulvinat (kuddformad) eller som små kulor i början och hyfmattan syns ju tydligt på vänstra bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.