Min hovslagare har hört att det ska gå att få murklor att växa i trädgården genom att man gräver ner en tidning. Är det ngn som vet om det stämmer? I så fall när är det bäst att gräva ner tidningen och hur lång tid tar det innan det börjar växa upp murklor?
Han frågar mig varje år om jag hittat några till honom och det kunde vara enklare att plocka samma dag så han kan ta till vara på svampen själv.
Om ingen vet får jag testa själv men det kan vara bra att få råd av ngn som gjort det.
Sen kanske det bara är påhitt och då vill jag inte ha trädgården full av nergrävda tidningar:)
Ok, jag har hört…:
att du gräver en grop i lite sandigare jord (kanske något hörn i en gammal hästhage?). Du lyfter av lager efter lager av de olika jordtyperna och lägger i varsin hög. Gräv inte för djupt. lägg ner några skrynklade blad av en dagstidning och vattna, sedan tillbaka med sanden och jorden i den ordning det låg. Vattna. Och vänta.
Sedan får DU tala om hur lång tid det tar. :)
Det kanse händer något redan till våren? Gräv inte mer än ca 40cm tror jag.
Och som sagt - så har jag hört det.
Kul om du provar!
Tack Eva!
Ska testa på det sättet. Gväver jag ner i helgen så behöver jag nog inte vattna iaf..
Sen får jag då vänta och se. Om det sen kommer upp ngt till våren så lägger jag upp bilder.
Har en perfekt liten kulle precis utanför fönstret med sandig jord så det blir där som jag testar.
Tack för att du svarade så snabbt.
i skogsmark gräver du en ruta 1 x 1 m, 10 cm djup, allt du grävt upp här kastar du långt bort från hålet, i den frilagda gropen fortsättet du att gräva, i mitten, 60 x60 cm och 60 cm djupt, i denna nya grop lägger du dagstidningar (ej veckotidningar med glättat papper) täck sedan allt med den jord,sand som du grävt upp i 60 hålet.
en granne gjorde så, han fick över 90 stenmurklor i sin grop året efter.
jag försökte lika men fick inte en enda murkla i gropen ,däremot 11 st. runt gropen
Har det inte betydelse om det finns naturliga förutsätytningar för murklor?
Inte kommer de väl från ingenting bara du gräver en grop med papper i?
Jag vet i så fall en skog där jag skulle kunna tänka mig att gräva “murkelgropar”, men andra där jag inte tror på det.
Trädgården verkar väl inget bra ställe, om du inte bor i en “murkelskog” vill säga!
Tror nog på teorin men i praktiken verkar det jobbigt att släpa på en spade ute i skogen.
Letar hellre på vanligt vis under rotvältor mm i “rätt” miljö!
Väntar just nu på höstens första murkelmiddag, då vi är ett kompisgäng som torkat murklor sen i maj. De borde vara färdiga för tillagning nu väl?
Om mycelet ändå finns där borde det väl funka att göda på lite med nya tidningar eller sågspån vart tredje, fjärde år sådär?
Jag menade mer att det finns väl inte murkelanlag i all mark bara för att man lägger dit en tidning.
Har dock hittat mina hittills största murklor på en gammal övermossad sophög med rester av plastpåsar som mycket väl kan ha innehållit tidningar när de slängdes där!
Nu ska det bli spännande! Grävde den 01.november fyra murkelgropar (till frostfri djup; 60 cm) enligt ditt förslag men med olika förutsättningar.
en grop med dagstidningar
en grop med sågspån (nytt)
en grop med brända tidningar och
en grop med eldat sågspån
Avståndet mellan groparna ca 30 m.
Nu går jag i “väntans tider” om det fungerar!
När är murklorna ätliga? jag hittade i höstas för första gången flera murklor men när jag läste på så fick jag rekommendationer att inte äta dem.
Ni lägger ner mycket jobb för att få dessa att växa så jag förstår att ni tar hand om dem på nåt vis.
Är de inte förbjudna att sälja t.o.m.?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.