0 1235 visningar

18 svar

Fundering på murkla

Madde Småland

28 okt 2008 kl. 10:53

Min hovslagare har hört att det ska gå att få murklor att växa i trädgården genom att man gräver ner en tidning. Är det ngn som vet om det stämmer? I så fall när är det bäst att gräva ner tidningen och hur lång tid tar det innan det börjar växa upp murklor?
Han frågar mig varje år om jag hittat några till honom och det kunde vara enklare att plocka samma dag så han kan ta till vara på svampen själv.
Om ingen vet får jag testa själv men det kan vara bra att få råd av ngn som gjort det.
Sen kanske det bara är påhitt och då vill jag inte ha trädgården full av nergrävda tidningar:)

0

Eva K

28 okt 2008 kl. 11:56

Ok, jag har hört…:
att du gräver en grop i lite sandigare jord (kanske något hörn i en gammal hästhage?). Du lyfter av lager efter lager av de olika jordtyperna och lägger i varsin hög. Gräv inte för djupt. lägg ner några skrynklade blad av en dagstidning och vattna, sedan tillbaka med sanden och jorden i den ordning det låg. Vattna. Och vänta.

Sedan får DU tala om hur lång tid det tar. :)
Det kanse händer något redan till våren? Gräv inte mer än ca 40cm tror jag.

Och som sagt - så har jag hört det.
Kul om du provar!

0

Madde Småland

28 okt 2008 kl. 12:12

Tack Eva!
Ska testa på det sättet. Gväver jag ner i helgen så behöver jag nog inte vattna iaf..
Sen får jag då vänta och se. Om det sen kommer upp ngt till våren så lägger jag upp bilder.
Har en perfekt liten kulle precis utanför fönstret med sandig jord så det blir där som jag testar.
Tack för att du svarade så snabbt.

0

Eva K

28 okt 2008 kl. 12:13

Blixten, är mitt mellannamn..  ;)

Spännande!

0

Madde Småland

28 okt 2008 kl. 12:19

Jag förstår det:) Vi svarar visst på varandras inlägg..
Läste och svarade precis på ditt om snö.

0

Eva K

28 okt 2008 kl. 12:43

Jag med!
:D

Men nu måste jag ge mig. Ska hinna duscha och köra bilen till verkstan och hinna med ett flyg.
(jaja, jag känner mig som största miljöboven när jag flyger OCH kör bil)

Ha det gott så länge!

0

Murkelgrop

klas jaederfeldt

29 okt 2008 kl. 16:17

i skogsmark gräver du en ruta 1 x 1 m, 10 cm djup, allt du grävt upp här kastar du långt bort från hålet, i den frilagda gropen fortsättet du att gräva, i mitten, 60 x60 cm och 60 cm djupt, i denna nya grop lägger du dagstidningar (ej veckotidningar med glättat papper)  täck sedan allt med den jord,sand som du grävt upp i 60 hålet.

en granne gjorde så, han fick över 90 stenmurklor i sin grop året efter.

jag försökte lika men fick inte en enda murkla i gropen ,däremot 11 st. runt gropen

0

murkelgrop

Bo E

29 okt 2008 kl. 16:51

Har det inte betydelse om det finns naturliga förutsätytningar för murklor?

Inte kommer de väl från ingenting bara du gräver en grop med papper i?

Jag vet i så fall en skog där jag skulle kunna tänka mig att gräva “murkelgropar”, men andra där jag inte tror på det.

Trädgården verkar väl inget bra ställe, om du inte bor i en “murkelskog” vill säga!

Tror nog på teorin men i praktiken verkar det jobbigt att släpa på en spade ute i skogen.

Letar hellre på vanligt vis under rotvältor mm i “rätt” miljö!

Väntar just nu på höstens första murkelmiddag, då vi är ett kompisgäng som torkat murklor sen i maj. De borde vara färdiga för tillagning nu väl?

0

KLas/Murkelgrop

Dieter Endom

29 okt 2008 kl. 17:14

Det borde fungera även med nedgrävt sågspån! Cellulosa som cellulosa. Jag har plockat både topp- och stenmurklor just kring sågspånshöga intill böndernas traktordrivna sågar.

0

Dieter

klas jaederfeldt

29 okt 2008 kl. 21:48

visst bör det funka med sågspån, men de flesta har kanske tidningar

0

KLas/Murkelgrop

GretheF Skåne

29 okt 2008 kl. 22:02

Kom dom ändast året därpå ???????????

0

Dieter

RasBohlin

29 okt 2008 kl. 22:57

Jag tycker det verkar räcka att ha en gammal fura som står och dräller barr på tomten, fast det är klart att den kanske behöver göra det i en femtio, hundra år för att det skall komma något…

0

Tack för svaren!

Madde Småland

29 okt 2008 kl. 23:22

Nu har jag lite att pyssla med i helgen. Får helt enkelt testa alla olika sätt och se vilket som fungerar.
Tack så jätte mycket allihop!

0

Grete

klas jaederfeldt

30 okt 2008 kl. 00:11

hur det gick för grannen vet jag inte , men runt min “grop” kom det några st, i flera år , kanske ca.5 år, sedan tog dom slut

0

Grete o Klas

Bo E

30 okt 2008 kl. 13:00

Om mycelet ändå finns där borde det väl funka att göda på lite med nya tidningar eller sågspån vart tredje, fjärde år sådär?

Jag menade mer att det finns väl inte murkelanlag i all mark bara för att man lägger dit en tidning.
Har dock hittat mina hittills största murklor på en gammal övermossad sophög med rester av plastpåsar som mycket väl kan ha innehållit tidningar när de slängdes där!

0

Klas/Murkelgrop

Dieter Endom

5 nov 2008 kl. 11:31

Nu ska det bli spännande! Grävde den 01.november fyra murkelgropar (till frostfri djup; 60 cm) enligt ditt förslag men med olika förutsättningar.
en grop med dagstidningar
en grop med sågspån (nytt)
en grop med brända tidningar och
en grop med eldat sågspån
Avståndet mellan groparna ca 30 m.

Nu går jag i “väntans tider” om det fungerar!

0

Klas/Murkelgrop

klas jaederfeldt

5 nov 2008 kl. 11:56

skall bli kul att höra resultatet

0

Klas/Murkelgrop

Dieter Endom

5 nov 2008 kl. 12:34

Jag lova att rapportera. Har tagit lite bilder av tidningsgropen. Blir det murklor så lägger jag ut bilderna.

0

Murklor - när är de ätliga?

Jessica

5 nov 2008 kl. 15:36

När är murklorna ätliga? jag hittade i höstas för första gången flera murklor men när jag läste på så fick jag rekommendationer att inte äta dem.
Ni lägger ner mycket jobb för att få dessa att växa så jag förstår att ni tar hand om dem på nåt vis.
Är de inte förbjudna att sälja t.o.m.?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone