0 327 visningar

11 svar

DET SNÖAR!

Eva K

28 okt 2008 kl. 11:47

Hos mig. Kom just hem från en längre promenad med syrran och det sista vi sa, för 5min sedan var: Jadu, snart kommer snön…

Jag vill att den ligger kvar. Jag läääängngngngngtar till skidbacken!
Och varm trattsoppa med vitlök/scharlottenlök och jordärtskocka i mattermosen.

0

Madde Småland

28 okt 2008 kl. 12:17

Ojdå! Vad kul! Då blir det ljusare på kvällarna om det blir mkt snö som ligger kvar. Här har regnet dragit bort och det är blå himmel.
Men vad olika det kan vara. Snö hos dig nu, när det åskade här i natt. Visserligen hörde jag inget muller men hela himlen lös upp av blixtsken.

0

Eva K

28 okt 2008 kl. 12:20

Men nu har det sluta och det sysns inte ett spår av den :) Ska väl vela ett tag nu, som vanligt.
Fast det var rejäla lapphandskar.
Ja det är verkligen olika. I förrgår hade vi ju varmt, nästan kvavt.

Bara det inte blir som i fjol. Blåis mest hela tiden. Många benbrott blev det.

0

Madde Småland

28 okt 2008 kl. 12:25

Ja förra året var inte kul:( I december var det sammanlagt 20m sol på hela månaden i Växjö. Resten av tiden var det bara regnigt och trist.
Men för några år sen hade vi snö i ca 100 dagar! Men då gick det hårt åt skogsdjuren. Började mata djuren ute i hästhagen morgon och kväll. Efter 2 veckor fanns här 20 rådjur och 2 harar som kom hit för att äta. Lite otäckt bara när största bocken sprang i full fart mot mig och stannade 5m ifrån.
Men det var kul. Satt ute på altanen och kollade på alla djuren.

0

Eva K - som nu tar några dagar ledigt

28 okt 2008 kl. 12:41

Men 20 meter sol.. det är väl bättre än inget? ;)

Skoja lite. Ja, det är synd när det blir sådär, men jag håller med - det är mysigt att sitta och kika på dem. Rådjur är så himla söta också.

Jag hade en mink i min trädgård i somras. Det var det roligaste och snabbaste jag sett haha. Jag hade fått hem ved och den rackarn var överallt i vedhögen. Som på tecknad film.

0

Eva

Madde Småland

31 okt 2008 kl. 00:26

Nu är det här hos mig som det snöar! Har snart blivit 10cm och det snöar fortfarande!!
Men i morgon och på lördag lovar de sol så då försvinner allt. Hoppas på att kunna plocka lite till i helgen. Ska ha fest och hoppas på att kunna bjuda på nyplockad och stekt svamp.
Tur att du fick mig att se min miss:) 20 meter sol låter bättre än 20 minuter;)
Jag hoppas att det blir mkt snö senare då rådjuren kommer tillbaka i så fall. Det roligaste är hunden.. Hon vägrar gå ut för att göra sina behov om rådjuren står utanför. Hon älskar att bara sitta på altanen och titta på dom.
Härligt att du hade en busig mink i trädgården. Det är inte alla som får uppleva det. Själv har jag aldrig träffat på ngn vild.

0

Lena M Gästrikland

31 okt 2008 kl. 06:01

Vaknade till ett vitt landskap, förmodar att det är flera som fått snö i natt, lite tidigt tycker jag.

0

Eva K

31 okt 2008 kl. 09:22

Ingen mer snö här ännu. Men det kommer nog. Jag har sonens far och en barndomsvän på besök från Sthlm. Dom ska köra hem i morgon. Med sommardäck. Stockholmare alltså.. ;)

Madde - jag hoppas att du hittar mycket svamp att bjuda på. Här är allt stelfruset. Grannens röda äpplen är det enda som är kvar på trädet och det ser urläckert ut när dom är lite frostiga.

Nu ska jag ut och stelfrysas! :) Tjohoo (jag gillar det faktiskt)
Och ja, det är nog lite tidigt. Men jag tror det är temporärt. Som andra år.

0

Madde Småland

31 okt 2008 kl. 09:38

Tack för det Eva. Men just idag ser det lite hopplöst ut. Snön har börjat tina upp men det ligger mkt kvar och solen skiner med sin frånvaro:)
Men det hinner hända mkt till i morgon.
Ha det bra ute i kylan!

0

Jan A, Uppsala

31 okt 2008 kl. 10:21

Nej, men det regnar! Det började lite smått tidigt i går em-kväll och håller på än! Kommer nu bara värmen, nu är det + 4,1, så blir det nog svamp här också! Hurra!

0

Bo E

31 okt 2008 kl. 12:34

Här i Örebro är det nånslags snöblandad sörja som kommer ned.
I centrum smälter det bort men på vissa ställen ligger slask kvar.

Usch!

Ser dystert ut för svampletning denna helg i varje fall just nu!

0

DET SNÖAR! Madde

Eva K

31 okt 2008 kl. 16:52

Men nu snöar det och blåser.. fast jag drog hem stelfrusna rökslödingar ändå :)

Trevlig helg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone