Är det värt att ge sig ut på trattjakt? Helena i Lund hittar inga. Finns det någon skåning som har hittat trattar i helgen? Eller är det inget trattår i år, hemska tanke?
Nu är det risk för frost, det bådar ju inte så gott för annan svamp.
Jag vill passa på och tacka alla skåningar som skriver rapport och uppmuntra alla som inte gör det, att göra det. Det är en sådan hjälp när man tvekar om det är lönt att ge sig ut.
Hej Sofia
Det är alltid lönt att ge sig ut i skogen, hittar man ingen svamp har man i alla fall fått frisk luft och rört på sig ett tag. För att vara allvarlig så finns det en hel del trattar i skåne ännu, men kanske inte på de ställen man hitytat tidigare år utan på helt nya. Var i skåne bor du?
Jag ska ut i helgen igen, om det inte blir för kallt under nätterna, det är visst på gång…
Ger det inget denna gången heller, så håller jag mej nöjd med all annan svamp jag plockat i höst. ( Nöjd och nöjd , gnälla lite kan jag allt!;)) Resten av hösten kommer jag att lägga energin på frostvaxing och vinternagling.
Har själv varit på söderåsen idag och det var verkligen knapert. Har kollat mina ställen åtminstone en gång i veckan. Första generationerna trattisar torkade bort, nästan så man ville ge dom konstgjord andning när dom stod där i sin skrumpenhet. Sen har där varit massor men det har inte blivit något av dom bara små stackare. Förra året var hattarna stora som trattgrammofoner. Jaja, nya tider nya svampar :)
Jag har hittat en hel del trattkantareller i år. Sist helg blev det några korgar, så de finns fortfarande. Trattkantarellerna tycks att vara kommit sent igång i år på grund av torkan i september, och nu är det väl snart slut på grund av frosten.
Fann också några kantareller och en perfekt Karl-Johan sist helg. Kantarellerna var dock tämligen våta.
Plockar främst i nordvästra Skåne och sødra Småland.
Idag blev det i alla fall en normalstor korg med trattar, faktiskt både små och lite större. Massor med små lämnades kvar i skogen. Bifogar bild på en del av skörden.
Och för första gången är jag helt säker på att det är rökslöjskivling som jag har plockat! Smaken är omisskännlig. Bifogar två bilder, tyvärr ej tagna i dagsljus (en med och en utan blixt).
Hej Helena
Jag bor i Eslöv åker själv runt i Skåne för att hitta nya svampställen, har varit på söderåsen men hitta inget var bättre i fjor. Var ovanför Kristianstad för 2 veckor sedan, där fanns bara lite knappt nåt smått. Jag brukar åka till Vomb, men där har jag aldrig hittat trattar bara kantareller soppor och såt jag inte är säker på så de får stå. Jag var ute i går och hittade en del trattar, men de var svåra att se under alla löven. Det blir ett par turer till ut i svampskogen innan korgen sätts undan för säsongen.
Hej på er, hoppas att ni får lite i korgarna i helgen. Ett förslag från mig är att prova markerna mellan Sösdala och Tyringe, gav mig en hel del för några år sedan. Jag hoppas att ni har laggt märke till att när trattisarna söks i bokskog så skall man kolla runt gamla stubbar och uppe på mossbevuxna höjder/små kullar runt nedfalla träd intill klippväggar/klippblock osv.Lycka till.
För en gång skull kan jag svara. Annars är jag den som brukar fråga samma sak. Jag har plockat förra helgen en del i närheten av Hässleholm och så finns det i fågeltofta. En arbetskamrat har hittat mängder i S:t Olof.
Tyvärr så får man åka i alla fal till Höör, Hörby trakter. Kolla också med Söderåsen.
Lycka till. Jag skall också ivägg imorgon(eller idag)
Jag har travat runt i Linderödsskogen i nästan 5 timmar idag, och icke hittat en endaste trattusling!Ger upp för denna säsongen, samlar superkrafter till nästa! Men det blev en del djupfrysta kantareller, brunsopp, och rökslöjor, lite grynvaxing som jag aldrig har provat tidigare. En kall men mycket vacker dag!
En underbart trattdag i lördags. Var i Rävninge, norr om Hässleholm där vi brukar hyra stuga och hittade en stor korg frusna trattisar i lövskog. Jag har aldrig plockat frusna.La de sedan direkt på tidningspapper och dem torkar utan problem. Så fort det var blött under så byte jag papper. Dem ser bra ut. Ljusa och fina inga spår av blötta. Nog finns det fortfarande hopp. Idag,söndag, var vi på en rundvandring i skogarna vid Mörkhålla, mellan Sjöbo och Tomelilla och trots att tempo var högt så blev det en stund för svamporientering. Hittade taggsvamp och stolt fjällskivlin men endast 1 st trattkantarell men som sagt vi hade bråttom. Underborg helg.Kan gott tänka mig en svamptur,nästa helg också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.