Jag tycker det har varit mycket magert med kantareller,“trattisar” och trumpetsvamp i år!,jag bor själv i lundatrakten och har verkligen letat både på nya och de platser där jag fann mycket av nämda svampar!,möjligt det förekommer “svampår” för dessa ädelsvampar?,ok jag har funnit mycket annan go svamp och är mkt nöjd och glad för alla naturupplevelser man får på “köpet”.
ja, soppar har jag plockat rejält av, tidigare kj och blodsopp framförallt. och sen brunsopp. Under hela hösten har jag hittat rimskivling. Rökslöjskivling finns också mycket av, och jag har hittat mycket stolt fjällskivling! Det här låter inte så mycket kanske, men jag upplever att jag har plockat mycket! 2 korgar var och varannan helg (fredag + söndag) sen i slutet på augusti har det visst blivit!
Jag har plockat en del soppar, men det var inget enormt sopp-år i år, tycker jag, men då jämför jag med 2006, förra hösten fanns det ju inga soppar alls här! Jag har också plockat kremlor, mest ur brokkremlegruppen som är mina favoriter. Det har funnits lite grann svamp hela tiden, till husbehov men knappt till att lägga i förråden.
Du har helt rätt, ett rätt magert kantarellår för oss här upe runt Vänern också, när jag summerar årets skörd kan jag konstatera att det blev ungefär två tredjedelar av vad jag brukar plocka..
Inget vidare med KJ heller, lite sämre än ett normalår, tvingades åka en bra bit för att hitta Karl-Johan i år. (var extremt torrt runt Vänerkusten i precis fel läge i år)
Det enda positiva med det var att jag hittade ett par nya, riktigt bra områden för KJ som jag var lite “sen” på, nästa år skall jag vara med bättre och bevaka de nya ställena.
Märkligt nog hittade jag idag mer kantareller än jag sammanlagt hittat tidigare i år. Och ännu märkligare: Alla jag hittade växte i gubbmossa, vitlav och renlav (?) på “kalfjället”. Jag gick nämligen högst uppe i den torra, magra tallskogen för att plocka frostvaxingar, men det blev mest kantareller.
Är det någon speciell kantarell som kommer nu?
På dina bilder har du en lav som jag vill kalla “Islandlav” den platta lite grönare som kan vara grå/brun och undertill övergå i rött. Detta är en fantastisk lav nyttig och näringsrik, går nästan att överleva på. Jag har använt den i över 30 år som förkylningsmedicin. Koka upp vatten ca 1 lit. lägg i en näve torkad lav låt koka i 5 min låt dra i 10 min. sila av tillsätt honung och citron drick varmt i stora klunkar, smakar inte gott då laven är besk men det hjälper mot de flesta förkylningssymtomer, torrhosta, slem hosta, ont i bröstet m.m.. Det finns flera recept på hur den skall användas men så här gör jag.
Om du kör 24an mellan Örkelljunga
och Röke så ser du på många fina
skogar efter vägen men sväng gärna av på lite mindre vägar så kommer du säkert att finna bra trattis ställen. Eller kör E4an upp till avfart 73 kör in mot Fagerhult och ta vägen mot Hishult
där kommer du att se bra ställen.
Visst hade vi mer kantareller förra året, men då var det ju nästan helt tomt på soppar och trattkantarell.
I år har det varit lite över medel för kantareller, trattkantareller och svart trumpet har i all blygsamhet kommit tillbaka och framför allt ett höjdarår för stolt fjällskivling, kungschampinjon och även stensopp, även om de sistnämnda inte varit rekordartat talrika men däremot stora, välväxta och MASKFRIA!
Hur kul äör det att hitta massor av soppar fulla med maskhål?
Förra året fanns det betydligt mer kantareller och trattisar på mina svamp ställen än vad det funnits i år. Förra året fylldes 2 korgar varje helg på vardera ställe vi plockar på. I år har det inte ens blivit 1 fylld korg på ngt ställe.
Det finns, men inte de mängder som förra året och det är rätt skönt när vi sätter oss för att rensa.. Förra året blev mer än vi behövde så vi gav bort till vänner men sålde runt 10kg trattar till en resturang.
När det gäller svart trumpet så är det svårt att avgöra. I år ser det ut som att ngt djur går och äter upp alltihop.
Vi följde dina anvisningar och åkte uppåt Hishult/Stavershult igår och promenerade ca 50 m in i tät granskog - och snacka om att vi hittade trattkantareller!!! Vi hann plocka ca 20 liter innan det började mörkna. Sen var vi ju tvungna att ge oss av, så jag vågade inte titta inåt skogen till, för jag hade fått kramp av att se ännu fler svampar och inte kunna plocka av dem. Jag har aldrig sett ngt liknande.
Å, så idiotiskt av mig, det var ju Svenne som gav tipset om Hishult! Tack Sofia f att du rättade mig =)
Bara måste bifoga bild på min hund poserande med trattkantareller. Så här glad blev hon över att få ligga bunden vid en gran medan husse och matte plockade och plockade och plockade =/
Här är ett tips till när jag nu lurat upp er till mina trakter så är det så att på avfart72 på E4an
ligger Skåneporten och där finns Skåneportens Fisk&Vilt en butik där ni kan köpa delikatesser till eran svampskörd eller ta en kopp kaffe med Sveriges bästa mackor efter en frusen dag i skogen.
(vem kan äga denne lilla pärla?.
Gissa tre gånger)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.