Jag skulle vilja höra era åsikter om vilka svampar ni torkar och de som är direkt olämpliga att torka, ex vis har jag hört att kantarellen inte är lämplig att torka då den lätt blir besk. Själv tycker jag att exempelvis fårtickan och blek taggsvamp också blir besk och “hård” i konsistensen och jag föredrar hellre att frysa den. Vad har ni för erfarenheter och vad tycker ni? Vore bra med en “fingervisning” inför kommande svampsäsong.
Eftersom att ämnet diskuterats tidigare hänvisar jag till följande tråd:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=11407&fnr=1&sok=affe&Start=0&Offset=50
De flesta svampar går att torka istället för att koka in och frysa, men det har både för- och nackdelar.
Rent praktiskt fungerar det bäst att torka tunnköttiga svampar som trattkantareller, trumpetsvampar och murklor.
Andra arter som jag har torkat är bl.a. sotvaxing, blåmusseron, karljohan och sandsopp, men nackdelen är att de måste skäras i tunna skivor och därför tar mycket mera tid och plats innan de är klara för förvaring. Fördelen när det väl är gjort, är ju den enkla lagringen och att man har tillgång till en valfri mängd istället för de färdiga portioner man har lagt i frysen.
För mig är det helt enkelt tillgången på tid och utrymme som får avgöra om det blir torkning eller inte.
hmm, intressant att det finns en hel del olika tyckanden. Jag testade igår att äta rimskivling som varit torkade och infrysta och jag uppfattade den torkade som mer fast i konsistensen och starkare smak (inte bitter men jag gillade personligen den frysta bättre). En tanke som jag själv har är att torka trattkantareller, trumpetsvampar, soppsvamp och kremlor men frysa övriga. Personligen tycker jag detta är en viktig fråga att diskutera så svampen man plockat skall få den “bästa” smaken, (visserligen är smaken olika) men ändå...tips är ju alltid bra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.