När jag var ute och jobbade hittade jag den här, men blev osäker då jag tycker den är betydligt mörkare än de jag tidigare hittat. På det ställe jag fann den har jag inte plockat eller sett några innan.
Det rodnar inte när jag skrapar med nageln så ngn rodnande är det iaf inte.
Den har även mönster på foten så är det ändå en stolt jag hittat trots att den är så mörk?
Bilderna är ngt missvisande när det gäller färgen eftersom jag först nu kunde ta kort och var tvungen att använda blixt.
Ska precis fixa till kvällsmat och det kan vara gott med stekt stolt om det nu är den.:)
Tack så länge!
Det var bara färgen som gjorde mig osäker. Sen när vi rensade den igår så såg det ut som vanligt med ihålig fot som lätt lossnade. Blev för sent för att steka till så den ligger istället i svamptorken. Ville inte låta den ligga i kylen över natten då tidigare exemplar snabbt blivit dålig.
Antar att den är som många andra svampsorter där färgen kan variera. Den här var inte heller lika utslagen som de jag tidigare hittat och yngre ex är väl mörkare?
Men är det inte ovanligt sent att hitta stolt fjällskivling nu?
Har tidigare inte hittat några så här sent på säsongen.
Den stoltaste av stolta har tidigare varit en typisk sensommarsvamp för mej också! Men denna hösten verkar var helt upp och ner, ur led är tiden! De beteshagar där jag brukar hitta i augusti gav inget, och NU behagar dom dyka upp på de mest märkliga platser! Jag har torkat hattarna i trekanter, ska prova att panera och steka efter blötläggning… gott med ett glas vin måhända?
Har oxå hittat stolt fjällskivling som kommit sent, fast inte de senaste 2 veckorna.
Lite mildare väder i Småland måhända.
Här i Närke har vi haft frostnätter och nu är det riktigt ruggigt, bara +2-3 mitt på dan och vitt på taken om natten.
BRRRR…
Grattis till det sena fina fyndet!
Usch ja!
Vädernissarna hotar med snö i morgon här i örebro fast det ska bli fint till söndan…hoppas det blir en regnskur istället så kan man ta en tur på söndag o se om det finns nåt matnyttigt kvar…
frostvaxsakivling har jag t ex inte hittat i år ännu
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.