0 6891 visningar

8 svar

Svamp och barn?

Svampsmurfen

31 okt 2008 kl. 11:55

En fråga jag ställer mig… hur gamla bör barn vara innan de får äta sin första maträtt med svamp?
Och är det några matsvampar som de ska undvika?

0

Bo E

31 okt 2008 kl. 12:28

Minns inte exakt, men tror jag var typ 7-8 år.
I 10-årsåldern började jag i alla fall intressera mig för att plocka dem, och då hade jag naturligtvis fått smak för dem.

0

Helena i Lund

31 okt 2008 kl. 12:34

Menar du riktigt små barn kan dom säkert hjälpa dej på BVC! Du tänker kanske på att svamp kan vara svårsmält?

0

Boman

31 okt 2008 kl. 15:02

Min unge har ätit svamp sen han var liten, riktigt liten alltså. Hade nog inte kunnat neka då han alltid ätit samma som jag. Rå lök var favoriten i två års åldern” mamma skala” sa han, och åt dem som äpplen. Men vi åt ju bara vanlig snälla riskor, kantareller och sånt.
Det verkar inte blitt något större fel på honom, i alla fall inte av svampen.

0

Tina Nordberg Kolsva

31 okt 2008 kl. 15:18

Våra tre barn har fått äta svamp sedan de klarat av att tugga dem.
Men så blev de ju att se ut därefter. Nu till Allhelgona är det värre än någonsin.
(Det är inte min mening att sabba en seriös tråd)

0

Eva K

31 okt 2008 kl. 16:48

HAHAHA..nu tror jag Tina och JAS fått ihop det heheh .. sorry! ;)

(förlåt svampsmurfen)

0

Svampsmurfen

31 okt 2008 kl. 19:51

Ja, jag tänker på att en del svampar kan vara svårsmälta, vissa ha lite mer kadmium i sig, vissa ha arsenik i sig osv.

0

Boman

31 okt 2008 kl. 20:33

Kolla upp ev. värden av arsenik och annat otrevligt i barnens mat låter ju vettigt. Livsmedelsverket bör ha siffror, kolla där.  Å andra sidan finn en del i svampar som vi ändå inte kan lösgöra i vår matsmältningsapparat, så att det finns där gör inget.

0

Robban O-hamn

31 okt 2008 kl. 20:46

Murklur och svamp man aldrig själv
ätit förut bör an nog inte ge. Men det gör nog ingen heller hoppas jag. Mina barn fick nog Kantareller och Trattkantareller i små mängder när dom började provsmaka våran mat.
Då kanske vi inte konsumerade svamp som vi gör i dag. Äldsta 19 yngsta 12, mitt i mellan 16. Hon var gärna med och plockade, vid 3 års ålder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone