jag läste i någon tråd om att torka trattisar i ugnen.någon skrev att det bara blev en svart sörja av allting.jag gjorde likadant och fick samma resultat.jag tog ut dom och torkade klart på tidningspapper.dom ser ut som torkad svart trumpet.nu undrar jag om dom går att äta ändå?,eller är dom förstörda.
Har du ingen vanlig rumsfläkt Stisse? Trattar är så lätta att torka, allt som behövs är lite luftcirkulation. Torr luft med ordentligt flöde, värme behövs inte! Jag torkar all svamp med hjälp av den billigaste fläkt man kan tänka sej,(Rusta tror jag) det tar ett dygn för normal svamp, mindre för tratt, och resultatet blir hur bra som helst!
Men ibland räcker inte en svamptork eller fläkt heller, för om trattisarna har minsta lilla fläck av det där svarta på sig, so ruttnat de i alla fall. Det måste var någon svar parsitsvamp/rötsvamp som tokväxer när den får värme från fläkten. Kolla igenom under tiden du torkar och släng de som svartnar. De luktar för övrigt urrk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.