0 303 visningar

23 svar

svampholist?

svampstaff

1 nov 2008 kl. 00:34

Vad gör ni svampholister nu när säsongen är över tro? Knaprar törkad svamp hela vintern?
Själv har just storabborrfisket kommit igång:) Så nu fylls frysen med abborrefileér oxå..och en o annan gös då da..

0

Elisabeth J

1 nov 2008 kl. 00:59

Hej!

Vilken sjö fiskar du på och med nät eller drag?
Förr i tiden fiskade vi siklöja på hösten och rökte den,men det är lite för mycket arbete med det!
Jag bor vid sjön Skagern här finns också gös och Laxöring de är inplanterade för att de byggde kraftverk i Gullspång,där i älven finns det en Gullspångslax som bara finns där tror jag!

0

svampstaff

1 nov 2008 kl. 01:04

Nope:) gullspångare finns bl.a i vättern här och i vänern.I skagen har du även ett av Sveriges bästa bestånd av Lake..Abborren tar jag nu bl.a i Motala ström,stångån eller hemlig sjö:) Jag är en SPORTFISKARE!! Ingen NÄTfiskare..Isch

0

Värmdöbo

1 nov 2008 kl. 08:10

Det är verkligen härligt med höst/vinterfiske! Vi fiskar i Sthlms skärgård och får mest abborre, men hoppas på Gös. Nån havsöring kan fastna också. Grannarna som lägger nät (osportsliga typer va)får mycket sik och lite torsk då och då. Ja det är sannerligen tur att man har fisket när skogen lagt sig till vila.

0

Svar på frågan

Hans v E

1 nov 2008 kl. 09:31

Vi tittar på våra insamlade torkade svampar som vi inte lyckats artbestämma i fält i mikroskop och försöker få namn på dem.

0

Svar på frågan

Brenko

1 nov 2008 kl. 10:11

Bra att du påminner om fisket. Nu ska jag leta båt på blocket, klart prutbar årstid nu. ;)

0

Svar på frågan

Birgitta

1 nov 2008 kl. 10:18

Spelar poker. Dricker rödvin. Löser korsord. Finns alltid nåt annat beroende att ta till.

0

stisse/mjölby

1 nov 2008 kl. 10:56

för mig blir det mycket fiske framöver.det blir flera resor till loftahammar med omnejd för att lura upp några mastiga gäddmadamer.novemberfisket brukar vara bra därute,

0

Gäddor

Värmdöbo

1 nov 2008 kl. 14:02

Åkte till Åland och fiskade en höst och jösses vad gäddor vi fick! På några timmar blev det 98 stycken, den största 11 kilo. Kan rekommenderas varmt om man gillar gäddfiske.

0

svampholist?

Totte Gbg

1 nov 2008 kl. 19:52

Jag tar turer med kameran…som idag ute på Amundön…inte fiskade jag ål med det var det någon annan som gjorde ;)

En gluppsk en ;)

0

svampholist?

GretheF Skåne

1 nov 2008 kl. 19:57

Ja jag målar tavlor vinterhavlåret och forsökar att få ordning på huset

0

svampholist?

Fritjof b

1 nov 2008 kl. 20:17

Grym bild Totte!
Måste gurgla lite i magaen.

0

svampholist?

Sofia, Skåne

1 nov 2008 kl. 20:20

Herregud Totte, kvävdes inte fågeln?

0

svampholist?

Totte Gbg

1 nov 2008 kl. 21:58

Ålen var för lång för att sväljas så måsen fick upp den hela helatiden…sen hackade måsen på ålen för att få i sig lite mat…en huvudlös ål var det när jag gick därifrån….

Liten historia: en polare till mig matatade en sommar en mås med restan av sina middag grillade kamben (små revbensspjäll) ca 1kg…snacka om frätade magsyra mås måste ha ://///

0

svampholist?

Värmdöbo

2 nov 2008 kl. 09:15

Ja dom där måsarna och trutarna är så jäkla glupska:-) en gång grillade vi hel fläskkarré ute på altanen och i ett obevakat ögonblick kom en Silltrut och snodde hela karrén (på ca 1 kilo)från grillen, tji middag blev det för oss:-(

0

Stina Nordsjälland

2 nov 2008 kl. 10:39

Startar med att producera juldekorationer av alla de naturmaterial som är insamlat genom hösten. Sedan får fritiden väl brukas till att ordna hem och trädgård och se mera till familjen. Vår och försommar - högtryck med jobb, och så har vi en ny svampsäsong igen.

0

Birgitta D

2 nov 2008 kl. 10:48

Jag får väl äntligen tid till att skriva på min uppsats till svampkunskap 2.

0

anithau

2 nov 2008 kl. 11:42

Jag ska avsluta mitt projektarbete på ekologikursen.

0

Sussie

2 nov 2008 kl. 12:30

Hoppas på att lite trattisar finns kvar när min j-la bil är lagad (den läcker vatten som ett såll). Har varit frost i Hässleholm i 2-3 dagar nu på morgonen. Urtråkigt eftersom jag hatar både kyla och ap-varma temperaturer….. Hoppas att ni andra fått lite ytterligare skörd.
M.v.h. //

0

svampholist?

Ann-Britt

2 nov 2008 kl. 16:25

Fin bild Totte.Rätt plats och rätt tid. Den kan säkert platsa i någon fototävling, även ekorren, den gillade jag.

0

svampholist?

Totte Gbg

2 nov 2008 kl. 17:32

Tack! Du kommer ihåg ekorren ja?!!! Den var oxå rolig =D
Var i landet finns du Ann-Britt?

0

svampholist?

ullis

3 nov 2008 kl. 16:49

Jag äter min svamp under vintern, måste få plats i frysen för nästa säsongs skörd!!! Lätt psykotiskt, men gott.

0

Eva K

3 nov 2008 kl. 16:56

jadu svampstaff. Förfasa över att huset fått förfalla ännu en sommar/höst. Fanken också.

Jaja, det gick ju bra i fjol att skaka av sig det. Det går säkert nu med. :) Medans man tar sig en svampmacka och kikar på TV

0

Tina Nordberg Kolsva

3 nov 2008 kl. 18:04

Lyckad måsfångst Totte.Förmodar att det killade i kistan på pippin, ålen slutar inte röra sig förrän solen går ner. 

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone