0 513 visningar

6 svar

Dagens frusna skörd

Madde Småland

1 nov 2008 kl. 15:14

Här kommer lite kort tagna idag. En bild på vår vinter utsikt, en bild på frusen svamp i vedhögen och vår frusna skörd som ligger och tinar upp innan den går att rensa.
Eftersom en av våra svampkorgar gått sönder hade vi en rostfri skål med i skogen och det klingade härligt för varje frusen trattis och kantarell vi la i. :)
Än finns det matnyttigt i skogarna:)

0

Madde Småland

1 nov 2008 kl. 15:14

Glömde bilderna.. Här kommer de!

0

anithau

1 nov 2008 kl. 16:43

Grattis till din frostiga fångst.
Ni verkar ha mer snö än vad vi har här i Umeåtrakten.

0

Madde Småland

1 nov 2008 kl. 17:36

Det roliga är att 7 kilometer härifrån finns det ingen snö alls. Men det böejar bli en vana att ha snö hemma men ingen annan stans:)

0

stisse/mjölby

1 nov 2008 kl. 19:22

kan trösta dig med att i mjölby är det nästan lika mycket snö som ni har i småland.snygg skörd madde!.

0

"JAS" Helsingborg

1 nov 2008 kl. 19:35

Jag skulle tro att svampen blir oanvändbar om den får tina upp i rumstemperatur, den bör nog ner i kastrullen/pannan frusen och så får man ta bort skräpet där. Om det funkade med upptingningen så vore det kul att få veta detta. För din skull hoppas jag att det funkar men är som sagt skeptisk.

0

Madde Småland

1 nov 2008 kl. 22:04

Tackar!
Håller på för fullt med att rensa. Har suttit sen 19:00 ungefär och är nästan klar. Så här långt är nästan alla i jätte bra skick. En del är väldigt blöta utvändigt men med normal konsistens, färg och lukt.
När jag började rensa var de fortfarande tillräckligt kalla för att jag skulle bli kall om fingertopparna.
Det jobbigaste är att det kom med så mkt fastfrusen mossa och gräs så det tar längre tid än vanligt att rensa.
Sen när allt är rensat får de ligga luftigt på nät för att torka, då ser jag om ngt blir dåligt. Men tidigare år har det inte varit några problem med frusna kantareller eller trattisar så länge man plockar bort dom som är dåliga.
Trevlig helg på er alla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone