Här kommer lite kort tagna idag. En bild på vår vinter utsikt, en bild på frusen svamp i vedhögen och vår frusna skörd som ligger och tinar upp innan den går att rensa.
Eftersom en av våra svampkorgar gått sönder hade vi en rostfri skål med i skogen och det klingade härligt för varje frusen trattis och kantarell vi la i. :)
Än finns det matnyttigt i skogarna:)
Jag skulle tro att svampen blir oanvändbar om den får tina upp i rumstemperatur, den bör nog ner i kastrullen/pannan frusen och så får man ta bort skräpet där. Om det funkade med upptingningen så vore det kul att få veta detta. För din skull hoppas jag att det funkar men är som sagt skeptisk.
Tackar!
Håller på för fullt med att rensa. Har suttit sen 19:00 ungefär och är nästan klar. Så här långt är nästan alla i jätte bra skick. En del är väldigt blöta utvändigt men med normal konsistens, färg och lukt.
När jag började rensa var de fortfarande tillräckligt kalla för att jag skulle bli kall om fingertopparna.
Det jobbigaste är att det kom med så mkt fastfrusen mossa och gräs så det tar längre tid än vanligt att rensa.
Sen när allt är rensat får de ligga luftigt på nät för att torka, då ser jag om ngt blir dåligt. Men tidigare år har det inte varit några problem med frusna kantareller eller trattisar så länge man plockar bort dom som är dåliga.
Trevlig helg på er alla!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.