Hej. Någon som kan hjälpa mig med vad detta är för svamp. Det är dom största svampar jag sett - fotat dom brevid en kryddburk. Den bruna liknar en brunsopp men den vita vet jag inte måtten på svampen är 23 cm hög - foten 22 cm i diameter och hatten 19 cm i diameter och är gul på undersidan. Den vita är 17 cm hög - foten 23,5 cm i diameter och hatten är 13 cm i diameter. Den är liksom sammetslen på undersidan.
Hjälp, var i Sverige har du hittat dem?? Den första ser ut att vara en Karl Johan och den andra kan också vara det, men färgerna är inte de bästa på bilden. Smaka en liten bit och spotta ut så att det inte är gallsopp, men det ser inte ut så. Nu är båda lite till åren komna, så de kan vara maskätna, men är de inte det, hade jag nog käkat upp dem.
Vänta för säkerhets skull på andra omdömen också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.