0 339 visningar

28 svar

Säsongen snart slut

Lena M

1 nov 2008 kl. 17:49

utom i landets södra delar, men då undrar jag. Vad har ni blivit mest glad, överraskad av att hitta i höst ?
Själv blev jag helt förstummad( i våras ) över alla toppmurklorna som växte efter en skogsväg där de avverkat barrskog.
För att inte tala om alla gyllenskivlingar efter en annan skogsväg, en härlig syn.
Och sist men inte minst. så mucket rödgul trumpet på en myr där jag plockat lingon men aldrig tittat efter svamp.
Nu vill jag gärna höra om era aha upplevelser, vad var det ?

0

Helena i Lund

1 nov 2008 kl. 17:58

Det har varit rejäl nattfrost till idag, även här i Skåne! Har plockat frusna kantareller på Linderödsåsen under min tur idag. Om det inte blir mildare nätter är nog även vår säsong över tror jag… Vad i hela friden ska man hitta på på helgerna? Mitt bästa fynd i höst är en ansenlig mängd stolt fjällskivling, det hade jag inte hittat på flera år! För övrigt är jag så glad över alla nya sorter jag lärt mej, framför allt tack vare alla duktiga svampguider!

0

stisse/mjölby

1 nov 2008 kl. 19:19

mitt bästa svampminne från den här säsongen är när jag gick i en svag uppförslutning,och det bara lyste av kantareller dolda i mossan.ivrig som jag blev gick jag fram som en jordfräs.det var bara det att det inte var kantareller utan blek taggsvamp.men även blek taggsvamp är en favorit så den missen gjorde inte så mycket!.mitt sämsta svampminne från i år är när jag badade i ett kärr och dessutom blev stucken av jordgetingar.

0

Lena W B

1 nov 2008 kl. 19:42

har väl aldrig upplevt ett svampår som detta tidigare, soppar till höger o vänster under augusti o septemper, fullt med gul 0 svart trumpet under sept. haft vänner som för första gången plockat svamp, och fått dem bitna. haft kass-vis med svamp med till arbete och ridningen på tisdagar, folk har uppskattat högt mitt o vovvens fritidssysselsättning. dock inte jägarna som tycker vi jagar bort viltet, men visst är skogarna stor nog att räcka åt oss alla….

0

GretheF Skåne

1 nov 2008 kl. 19:48

Mit bäste minne för i år måste vara då Karl Johan dök up dom är så vackra där dom står.vist jägarne tycker inte om os det är säkert

0

"JAS" Helsingborg

1 nov 2008 kl. 19:48

När jag gick på över 15 lit. Svart trumpetsvamp i Pålsjöskog, nästan mitt i Helsingborg när jag trodde att det inte skulle bli några för min del i år, otroligt kul och oväntat så klart.

0

Jan A, Uppsala

1 nov 2008 kl. 22:27

Men Lena och alla andra, svampsäsongen tar väl aldrig slut; den är livslång!

0

Stina Nordsjälland

4 nov 2008 kl. 09:56

För mig var årets svampupplevelse helt klart de för mig nya kantarellskogarna i södra Värmland. Kunde plocka så mycket jag orkade att bära ut från storskogen.

0

Lena M

4 nov 2008 kl. 16:18

Oj vad jag ljuger, idag hittade jag rätt så många arter. :o)

0

Tina Nordberg Kolsva

4 nov 2008 kl. 16:26

Höstsäsongen är nog slut och vintet do tar över. En spännande tid. :))

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 18:51

Vad var det jag sa för några inlägg sen, Lena; svampsäsongem ÄR livslång!

0

Lena M

4 nov 2008 kl. 18:56

Sluta och psyka mig Jan, tråkigt att du har rättt igen, känns inte bra. :o)

0

Fritjof Gbg

4 nov 2008 kl. 20:13

Jag hittade ett jätte ställe med läcker riska,många korgar blev det.De är den svamp jag har mest av i år.Annars en artrik och rolig säsong.

0

Jonnie

4 nov 2008 kl. 20:32

Hittade ett nytt kantarellställe i år, fortstte lite längre in i skogen över en tät snårig sankmark och kom upp på en granbeväxt kulle där säkert ingen varit på 30 år,  på ett område på 200 kvm hittade jag 5-6 nya ställen, säkert 5 kilo, och mycket var ändå nedtorkat, nästa år så... 
Sånt gör mej mycket glad..

0

GretheF Skåne

4 nov 2008 kl. 20:42

Tänk om man kunde hitta såna ställen här nere det låter bra

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 23:35

Inte alls, det på bilderna kom huna hem med idag! (För nya, som inte känner till huna, kan jag meddela att det är HUstrun och HUnden) Det är största trattkantarellskörden hittills i år, så det så! Det har således varit riktigt uselt här i trakten. Och kantarellerna, de gula, var i perfekt skick, från frostskyddad granungskog. Blixtbilderna blev så här…

0

svampstaff

4 nov 2008 kl. 23:41

Usch! Rovplockare :)

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 23:45

Skickade bara ut bulvaner och sitter säkert här som svampmålvakt!

0

Säsongen snart slut, Jan

Lena M

5 nov 2008 kl. 09:34

Menar du att det är så lite trattisar i dina trakter, då är det betydligt bättre här i Gästrikland om än inget överflöd.
Men istället har du hittat musseroner som det varit mycket lite av här, även endel andra arter i sparsamma mängder.
Man kan inte få allt ! ;)

0

Eva K

5 nov 2008 kl. 11:34

Jag blev glad för att äntligen lokaliserat Blåmusseron. Jag blev väldigt glad över Kungschampinjon dock funnen i Järfälla, inte här hemma. Men jag blev allra gladast över att min far avslöjade några av hans kantarellställen. Det trodde jag aldrig. Inte för att kantareller är mina favoriter och det vet han, men själva avslöjandet och guidningen till platserna. Den utsträckta armen som visade områdets utsträckning m.m.

Det är inte utan att jag slås av oro. Tänk om han är sjuk!?
Nej. Jag hoppas på att snällheten rubbat av sig på kantarellställeshemlighetsbevarandenerven.

0

Bo E

5 nov 2008 kl. 13:22

Mitt absolut trevligaste svampminne från i år är att de svarta trumpeterna kommit tillbaka!

Hittade dem på platser som varit “trumpetfria” i minst 5-6 år nu, kanske längre, tiden rinner snabbt ibland.

Sen blev jag myccket glatt överraskad härom veckan då jag fann en felfri blomkålsvamp trots att det varit frost.

Ännu mer överraskad men lite vemodigare, blev jag i förrgår (måndag 3/11) då jag fann en blomkålsvamp igen, fast den var rejält frostskadad och oanvändbar.

0

BirgittaD

5 nov 2008 kl. 13:47

Ja visst är den snart slut, men än finns det hopp. Kanske att trettisarna finns under snön ocks. En fråga vad är der oranga som ser ut som en frostvaxing och som växte ensam bland alla de andra?

0

BirgittaD

5 nov 2008 kl. 15:36

Ja snart Lenam men inte riktigt än. Här kommer dagens skörd. Jag undrar vad det röda är som växte bland alla frostvaxingar?

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2008 kl. 16:14

Varför inte frostvaxskivling!

0

Lena M

5 nov 2008 kl. 16:20

Birgitta, kan det vara brandriska fastän hatten inte riktigt stämmer i utseende. Jag har sett riskor när jag plockade frostvaxingar för ett par veckor sedan.

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2008 kl. 16:29

Ja gtror att det är den frostvaxingvariant som jag hittade -06 och som Irene och Hans Myhre bråkade sina hjärnor med. Tyvärr har Micke lagt lock på tråden så jag kan bara säga att det var omkring skiftet nov-dec FÖRRA året som jag jade ut bilderna - och har också gjort det i repris rätt nyligen!

0

BirgittaD

5 nov 2008 kl. 19:19

Ja jag vet inte, kanske någon färgvariant av frostvaxing. Brydde mig inTe om att visa undersidan för den ser precis ut som frostvaxingens. Den enda oranga)svampen ligger inte med i stekpannan där just nu resten knapersteks.Tack för svar.

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2008 kl. 19:30

0

BirgittaD

5 nov 2008 kl. 19:40

Festligt Jan, till 100 % samma svamp som din. En enda kan vi ju avstå från att äta upp, man vill ju i alla fall kolla. Hade missat denna länken sedan tidigare. Tack.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone