0 185 visningar

3 svar

Första vårsvampfyndet!

Bo E

10 apr 2006 kl. 15:42

I helgen passerade jag den gamla poppeln som jag i tidigare inlägg berättat om som växtplats för en stor brun svamp.
Vill minnas att jag med experthjälp från forumet klassade den som alm-mussling.

Till min förvåning hade det kommit en klase små (max 10 cm hattbredd, ca 5-7 cm höjd) alm-musslingar redan nu! De var ganska blöta efter underkylda regn här, men av samma gråbruna chokladfärg som förra årets.
Högre upp på stammen fanns större rester av svampar, men de är förmodligen rester av fjolårets.
Vad tror ni? Är alm-musslingen ett så säkert antagande att det bör läggas in i rapportforumet?
Eller måster jag själv vara 100% först?
Är den vanligt förekommande på poppel ellöer finns det förväxlingsarter som tidigare inte diskuterats?

0

Irene A

11 apr 2006 kl. 09:51

Det låter inte sannolikt att det är årets svampar om det är almmussling.
Utan någon bild är det svårt för någon annan än dig själv att göra några antaganden alls…

0

Bo E-son

11 apr 2006 kl. 14:21

De små var färska och bör ha kommit precis nu i dagarna när vi haft lite vårväder.

De har som unga något inrullad kant men växer sedan ut och liknar då mest stora bruna trattskivlingar.

0

Bo E-son

11 apr 2006 kl. 15:02

Lustigt!
Jag gick ut på google och sökte på almmussling. Det blev träffar till Svampguiden, bl a inlägg jag själv har skrivit!

Då fann jag det latinska namnet
Hypsizygus ulmarius och sökte på bilder av denna.

Det blev många bilder, och ett par av dem är ganska lika mina “poppelfynd”.
Dock framstår de på bilderna som mycket ljusare på hatten, nästan vitaktiga på vissa bilder.
Det fanns även en kommentar om arttypiska sprickor i hatten som uppstår när svampen växer sig stor.

Jag får kolla in dem igen och se om jag kan konstatera några sådana sprickbildningar.

Den är tydligen ätlig så det vore mycket intressant att kunna bestämma om det är rätt art jag funnit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone