0 2196 visningar

41 svar

Skogskängor

zingo

2 nov 2008 kl. 19:50

Har ni erfarenhet av jakt- eller vandrarkängor till skogsbruk??
Dela med er av era erfarenheter i så fall!!
Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa.
Jag vill ha en hög eller midhög för att slippa gå runt vattenpölar. Den ska vara vattentät via tex-material eller rejäl impregnering. Den ska helst funka i såväl julivärme som snöig vinter
Jag har provat flera märken/modeller och slutligen fastnat för Lundhags professional som är fastare i sulan och med material som ska “gås in”  eller Alpina trapper som är en jaktkänga med sympatex som är något lägre i skaftet och mer följsam/böjlig i sulan.

Kom med förslag på kängor till skogsbruk. Inga fjällvandringar !

0

GretheF Skåne

2 nov 2008 kl. 19:53

Ja och gerna med bild det är svårt att tänka sig dom du skrivar om jag jagar själv nya

0

buffy

2 nov 2008 kl. 21:19

Jag föredrar kängor med fasta sulor för skogsbruk. När underlaget är instabilt som det ju kan vara när man är ute och kliver över bråthögar och hala stenrösen osv, tycker jag att hårda “oböjliga” sulor ger den stabilitet åt foten som behövs för att undvika fotvrickningar. Om man mest går på vägar/stigar i skogen kanske man får bättre komfort med skor vars sulor man kan “böja på mitten”.

0

Tips om tips!

zingo

2 nov 2008 kl. 22:02

Om ni skriver med modellen och inte bara märket på kängan ni tipsar om så är det lätt att t ex googla och hitta både bild och pris på den.

Ta bara Lundhags som har massvis av modeller med olika egenskaper och funktioner och jag ser knappt skillnad på dem i produktkatalogen.

0

Tips om tips!

svampstaff

3 nov 2008 kl. 20:32

Mina “SWAT"kängor funkar bäst.Amerikanska polis/väktarkängor med både snörning och blixtlås i sidan.Tål väta mkt bra.Dessutom sitter dom stenhårt och man ser stenhård ut:) ca.800.- på postorder från “knivnet” en billigare mer hållbar känga till det priset finns inte tyvärr..

0

"JEF"

3 nov 2008 kl. 20:42

Vet ej vad du menar med “skogsbruk”. Innefattar det arbete med röjsåg och motorsåg så måste ju kängan vara sågskyddsklassad för det. Om du bara menar skogsvandring o svampplockning behövs ju inget sånt. En vridstyv känga är ju i alla lägen ett måste tycker jag. Till “vardags” har jag ett par gamla o väl ingådda lundhagskängor som är helt ofodrade, torkar snabbt o lätt att anpassa sockar o sulor efter temp. Tål väta gör dom också efter flera års pedantisk skovård.

0

zingo

3 nov 2008 kl. 23:12

Klok fråga JEF - rätt fråga i rätt forum.
Jag menar en skogskänga för skogsvandring o svampplockning -
jag tyckte det passade här.
Arbets- eller kängor för avancerad fjällvandring hör till andra forum.
Många tycker att jaktkängor är ett mycket bra alternativ som fritidskänga eftersom de är gjorda för att gå i skogsterräng och samtidigt behöver vara vattentäta ev. med andasfunktion.
Förutom de två jag nämnt så har jag provat Graninge Sarva idag. Jag tyckte den var jämförbar med Alpina Trapper men något dyrare.

Men handlar det om fåfängan så håller jag på Lundhags ;-)

0

svampstaff

3 nov 2008 kl. 23:17

Om fåfängan får råda, blir det mina Meindl givetvis…

0

anithau

3 nov 2008 kl. 23:46

Jag växlar mellan Meindl-Island och Crispi. Stadiga och sköna kängor.

0

zingo

4 nov 2008 kl. 00:56

puh!!
jag tycker det här är jobbigt…
skulle vilja prova några fler modeller innan jag slår till,
jag vill väldigt gärna känna hur de känns på först.
men men men
det finns inte så mycket att välja på här i ett skoglän ! ! !Affärerna är för få och de vågar inte ha lagervaror.
Ska kolla lite på de kängor ni föreslagit
kom gärna med fler tips!

0

svampstaff

4 nov 2008 kl. 01:12

Bättre kängor finns inte till det här priset…du får 3-4par kontra ett par meindl…mina ser likadana ut efter 3år!
850 SEK
Art. nr: OS1232
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=966

0

svampstaff

4 nov 2008 kl. 01:17

eller såna?

bild.1 549.-  bild2 1195.-

0

svampstaff

4 nov 2008 kl. 02:06

0

Boman

4 nov 2008 kl. 08:04

Kör med mina Lundhags, ofodrade, halvhöga sedan scouttiden.Torkar snabbt, lätt att anpassa till utetemperatur med olika sockar och sula. Underbara om än inte så tuffa kanske.

0

Charina Halland

4 nov 2008 kl. 08:27

Köper ni Lundhags, tänk då på att de krymper en strl när de är ingångna. Köp en strl för stora!
Detta enligt kundtjänst på Lundhags.
Har själv köpt 2 par beg. på nätet av folk som gjort felet att köpa “lagom stora”.... :)
Ett par Lundhags Professional o ett par vanliga cellgummi med tunt läderskaft.Köper ni Lundhags så kan man skicka dem på renovering när de blir utslitna. Visste ni det?
Det går inte med Meindl m.fl.

0

Jea

4 nov 2008 kl. 08:29

Dom här var inte så tokiga. Arbetskängor kan man kanske kalla dom, med extraskor och allt ;-)

0

Charina halland

4 nov 2008 kl. 08:31

0

Tina Nordberg Kolsva

4 nov 2008 kl. 08:39

Använder Graninge Support, de svarta är suveräna i våtväder. De använder jag mest den varma årstiden, fungerar bra på sommaren för att jag har svårt med gummistövlar.
De bruna är stora o rymmer flera par ullsockor. De är ett arv från sonens uppväxttid. Han hade dem i 3 år o jag har haft dem snart 4år.
Pris då svarta ca 1200 :- bruna ca strax under 900:-

0

zingo

4 nov 2008 kl. 10:53

Jea
jag tycker verkligen att vi ska jobba för att få tag på såna kängor du visade.
Var annars än i skogen
ska man vara (s)VAMPIG ...

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 12:36

Har ett par ganska lätta (775 g/styck) och mycket bra Salomon-kängor (CLIMA-TEX) med Wibram-sula. Har haft dem sen sommaren -06, men de är fortf. som nya i all funktion.  Salomon tillverkar inget liknande nu!
De hade antagligen en gång varit tillräckligt dyra för att vara värda priset!  Jag köpte dem dock obegagnade på Myrorna för 125:- ¤¤¤
De är tillräckligt hög- och tätskaftade (drygt 15 cm) för grunda vad, vattentäta, men med mycket bra ”andning”. 
För det mesta använder jag dock kraftiga OCH lätta skor - om inte utfärderna går till områden som kräver gummistövelshöjd, så kängorna hamnar hemma, utom mellan sen, ngt frusen höst och tidig d:o vår.
Fick för längesen ett par enkla, gummifotade Graningekängor, men trivs inte alls i dem.

¤¤¤ Det är jag i ett nötskal. Snål och fattig fyndare!.  Digitalkamera från 2001 är köpt på Tradera-auktion för snart 4 år sen.  Om hästar och kuskar gör jobbet blir det ny kamera – men kängorna håller nog mig ut!
Nån som vill ärva dem?

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 12:38

Oj då, glömde den oputsade bilden!

0

Bo E i Örebro

5 nov 2008 kl. 14:18

Många fina tips, fast jag tycker de flesta ser ut att vara mer för “kallvädersbruk” och vinterterräng.

Sommartid föredrar jag lätta smidiga skor utan hårda sulor.

Tycker till skillnad från en del här att det funkar bäst med mjuka böjliga skor i stenig terräng.
Sen sliter ju terrängen en hel del på materialet så jag brukar gå “ner” ett par per säsong.

Mina favoriter heter “G.S.Walking”
finns i en liten affär som jag hittade därför att de skyltade om “skor för breda fötter”.
Kostar under 500:- och de “nergådda” exen duger gott till vardagsbruk i lite mer lättgådd sommarterräng.

0

Nina H, Sthlm norr

5 nov 2008 kl. 18:11

Åh - nu måste jag bara visa mina underbara skogskängor! Har letat i flera år och provat massor. Kravet var någorlunda vattentäta, hel plös, snörning, och helst höga skaft. Men inte styva för i såna kändes det som om jag skulle bryta benen när jag gick nedför.
Så äntligen, bland modestövlar på Scorett - mina Canada Snow-kängor. Läder nertill och sedan impregnerat “typ gore-text-tyg” upptill. Rymlig fot för mina knasiga fötter, får även i min specialsula. Snörning för att foten skall kännas stadig.
Det tar lite tid att snöra, men de timmar jag är ute och njuter i skogen är det värt varje sekund. Har haft dem sedan början av oktober och med en tunn bomulls - eller silkesstrumpa var det inte det minsta svettigt. Känner mig som Mästerkatten i stövlar där jag tar mina sjumilakliv i mossa och blåbärsris! SÅ lycklig!!!!!

0

zingo

5 nov 2008 kl. 22:49

Bo E: Jag är nog inne lite på samma spår som dig att det är “lättare” att gå med en lite följsam sula. Men klarar materialet och skafthöjden väta på din känga??
Nina H: Din känga verkar också OK bara den har bättre sula än gummistövlar?? - det är det jag vill komma från.
Gummistöveltypen blir för platt.

0

Nina H, Sthlm norr

5 nov 2008 kl. 23:07

Det finns ju många olika sorters gummistövlar, mina har väldigt kraftiga sulor, men det blir för ostadigt för mina fötter att gå i terräng med dem.
Jag tycker sulorna på kängorna är bra, har inte märkt av någon halka än.
Sedan vet jag ju inget om kvaliten på kängorna trots priset 1299:-, de är ju inte köpta i ngn friluftsaffär.

0

zingo

5 nov 2008 kl. 23:19

hmm… ja det var ju faktiskt lite mer kängstuk på dem…

0

Boman

6 nov 2008 kl. 08:39

Jea, var hittade du dina “arbetsskor”? Det beror förstås på vad man arbetar med;-) Tittade först nu på bilden.

0

Skogskängor/ udda mode

Jea

6 nov 2008 kl. 10:25

Jag fick en påminnelse av en vän när jag klagat på skoskav. Vikten av att ha ordentligt på fötterna blev tydligt då jag fick dessa bilder. Fick också en påminnelse om att alla som inga skor har inte nödvändigtvis har det sämre än de som har skor. Bilderna kommer i två sviter. Jag menar inte att förstöra tråden, så förlåt om någon blir upprörd.

0

Skogskängor/ udda mode

Jea

6 nov 2008 kl. 10:28

Nästa svit innehåller ett väldigt smärtsamt skomode. Titta inte om ni är känsliga! Nu lovar jag att inte trassla mer med ovidkommande information.

0

Skogsskor - zingo

Bo E

6 nov 2008 kl. 11:44

Mina skor klarar väta och snö, upp till ett visst djup förstås, sen kan det släppa igenom från ovansidan.
Dock har jag fått dem snöfyllda och tömt dem på plats och det dröjde inte länge innan de var torra och behagliga igen!

Enda problemet är att sidosömmar kan nötas ned av t ex. längre vistelser i klippig terräng, så därför brukar de inte hålla längre än ca ett år för bruk i sankmark och / eller snö.
Inga problem att använda lite glappa sömmar i torrväder.

Mina promenadvanor innefattar ofta turer på 6-7 timmar så det sliter ju en del….

Gummistövlar använde jag som barn, men numera tycker jag det blir både för tungt och svettigt att kliva runt i dylika.

Går hellre en extra omväg runt träsket i så fall…

0

Jea: Hästskor och jäkelskap : )

zingo

6 nov 2008 kl. 12:09

Jea:
Det är helt OK - jag gillar dina pikanta inslag. Så heligt kan det inte vara så vi inte kan skoja och jäklas lite.
Mer skämt åt folket!!
;-D

0

Bo E

6 nov 2008 kl. 12:27

Instämmer!

Även om den allra sista bildsviten är mer tragisk än komisk…

Men hästskon var kul!

Frågan är hur bekväm den är för skogsbruk?

0

zingo

6 nov 2008 kl. 13:30

Det handlar som sagt inte om bekvämlighet om man vill vara sVAMPIG i skogen….. ;-)

0

Skogskängor/ udda mode

GretheF Skåne

6 nov 2008 kl. 19:09

Oj så grymt jag får ont i magen bara avatt titta på det,

0

Boman

6 nov 2008 kl. 20:27

Då förstår jag hur de spår jag sett i skogen kommit till. Det är helt enkelt någon med dylika skodon som promenerat där. För rida får man inte på den stigen.

0

Boman : )

Jea

6 nov 2008 kl. 21:44

Boman. Jag visste inte att det var i dina trakter jag var och letade svamp :-)

0

zingo

9 nov 2008 kl. 00:59

Tack för alla kloka tankar beträffande kängor i skogen!

0

Smuleborg

9 nov 2008 kl. 14:35

Gummistövlar av god kvalitet! Jag använder mina året runt, utom vid extrem kyla. Valet av strumpor är superviktigt. Och att man såklart inte köper för små stövlar (kängor).

0

Renovera Lundhags

Boman

9 nov 2008 kl. 19:22

Byta sulor kostar 600 kr frakt tillkommer.Byte av bottendelar kostar 1350 kr.inkl frakt

Fick jag till svar på frågan om kostnad för renovering. Ifall någon tänkt sig det.

0

Renovera Lundhags

GretheF Skåne

10 nov 2008 kl. 19:51

Hur mycket var nypriset???????? det är väldigt dyrt att få dom lagade jag brukar annars att lage mine skor och stövlar men inte till det priset

0

Renovera Lundhags

svampstaff

10 nov 2008 kl. 20:03

Det handlar nog om mera än pengar.
Skor är som en svamptrogen fru jue.

0

Renovera Lundhags

zingo

10 nov 2008 kl. 21:16

Nu har jag skickat efter ett par
Lundhags proffesional.
2475 kr från Fjällsport i Tärnaby
http://fjallsporttarnaby.e-butiken.se/?cat_id=57&head_id=24

Detta inkl. frakt blev ca 900 kr billigare än än att köpa av butiken jag provade i.
Öppet köp gäller om man hör av sig på telefon inom en vecka. 
Kängan jag fick är i små detaljer lite annorlunda än på bilden (se länken), bla är den helt svart.

Att sula om ett par välskötta ingådda Lundhags för 600:- är nog en god penningplacering.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone