0 669 visningar

20 svar

Trött, hungrig, & besviken

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 19:55

Nja, så farligt är det inte men det blev inte en enda matsvamp idag! jag var lite kaxig när jag sa till sambon att jag skulle iväg och skörda lite Ostronmussling, målet var Råån, uppströms från motorvägen där jag i flera år hittat gott om denna utmärkta matsvamp men idag inte ett liv och jag undrar varför jag har ju hittat på mina andra ställen tidigare i år? Nå det blev en del andra fynd i alla fall. Här kommer några serier med lite färgklickar.

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 19:56

Nu blev det fel, här kommer första serien. Grönskål.

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 19:57

Skit åxo. Nu hoppas jag bilderna kommer med.

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 20:00

Den första är väl ett krös, Gullkrös som är på gång kanske? Sedan Citronskål kanske?

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 20:01

Dagghätta eller?

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 20:02

En liten mussling, eller? Någon som kan?

0

Ingen ordning och reda!

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 20:05

Ja nog är jag lte trött det blev ingen ordning alls på serierna men jag hoppas att det funkar ändå. tar lite paus och återkommer med en ny tråd senare med lite mer från idag. Avslutar nu med en Grönmussling som har blivigt nässelbränd :)

0

Serie 1

anithau

2 nov 2008 kl. 22:25

Jä...r vilka häftiga bilder.
Jag har inte tidigare sett så bra bilder på grönskålen.

0

anithau

"JAS" Helsingborg

3 nov 2008 kl. 08:59

Tack för det anithau, jag får nog hålla med dig även om det är jag som har tagit bilderna på Grönskålen jag har letat men inte hittat så bra. Ni har vinter förstår jag och här nere har inte “vintersvamparna” dykt upp än, inte i några mängder i alla fall. Ha dé.

0

JAS!

anithau

3 nov 2008 kl. 09:38

Hur blir det med planscherna som du frågar efter? Har du sett mitt svar, vill gärna få besked.

0

anithau

"JAS" Helsingborg

3 nov 2008 kl. 10:12

Nej anithau. Jag har inte sett ditt svar har ju jobbat som tusan förra veckan och så var jag i småland en sväng så jag har missat det, jag har kanske fått svar från Jan. A. åxo men jag får kolla upp detta i kväll eller i morgon. Jag hör av mig.

0

anithau

Michael Krikorev

3 nov 2008 kl. 22:23

Japp, ser ut som dagghätta. Sista bilden visar typiska ex., blågrå hatt med daggliknande “pruinös” översida.

0

Michael /Irene

"JAS" Helsingborg

3 nov 2008 kl. 22:32

Är det Dacrymyces stillatus / Vedplätt som jag har i första bilden, serien/Citronskål och i så fall är de andra Citronskålar? Tack för hättan Michael.

0

Michael /Irene

BirgittaD

3 nov 2008 kl. 22:39

Jag blir helt ställd av era kunskaper. Försöker fortbilda mig,men ligger totalt i lä trots Linköpings svampklubbs gedigna kunskaper. Vi har väl inte hittat dessa på vår signalartskurs även om vi hittat många.

0

Michael /Irene

"JAS" Helsingborg

3 nov 2008 kl. 23:06

Vad tror ni om Crepidotus variabilis på musslingen och i så fall finns det ett svenskt namn.

BirgittaD, häng inte läpp det är bara att ligga i som ger resultat, jag har lärt mig oerhört mycket bara på 1 år och bara på att, plåta och lägga ut på forumet. Så har jag förståss skaffat mig en massa literatur åxo.

0

Michael /Irene

BirgittaD

3 nov 2008 kl. 23:20

Ler Jas. Tyckte från början du tog mycket plats på forumet. Nu har jag verkligen lärt mig tycka om dig. Hoppas du inte misstycker.

0

Michael /Irene

Irene A

4 nov 2008 kl. 07:09

Crepidotus variabilis (sidenmussling) är tänkbar, även förväxlingsarten Crepidotus cesatii (har inget svenskt namn). Den senare har en mera sydlig utbredning och går gärna på bok.

0

Michael /Irene

Tina Nordberg Kolsva

4 nov 2008 kl. 07:55

Underbara grönskålar.

0

Michael /Irene

"JAS" Helsingborg

12 dec 2008 kl. 09:45

Hej på er! Nu har jag fått den bekräftad genom mikroskopiering, den lilla Musslingen är en Crepidotus cesatii. Bra Irene!

0

Michael /Irene

Irene A

12 dec 2008 kl. 10:07

Tack, “JAS”! Alltid trevligt att få sina idéer bekräftade, det är ju faktiskt det bästa sättet att lära sig på.

0

Michael /Irene

Nilla59

12 dec 2008 kl. 15:52

Men vad roligt att se så fina grönskålar i levande livet s a s. Jag har bara hittat resterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone