0 792 visningar

20 svar

Hässlet 3 november

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:39

Hässleskörden innehöll också annat än trollhänder! Obs! Allt i de fem första serierna växte på hassel!
Först av allt lyste en mängd borsttickor på multnande hassel som röjts i ledningsgata.
När jag vände på en tickbevuxenhasselstam lyste något annat. Vad?

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:40

En bit efter trollhänderna lyste citronskålar och kanske ngt annat?
Uppe över ögonhöjd växer den här lilla suddiga hättan?  (Jag är rädd om allt som växer där, därför skördades inget.)

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:41

F.f.g. ostronmussling på hassel, gammal och ful – men ändå!
Men vad är det på sista bilden i serie 3?

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:43

På en annan hassel finns dessa. Har någon ett förslag på hätta eller annat?

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:44

Serie 5 börjar med resupinata hasseltickor och slutar med två bilder på ett ”frågetecken”, ungt resp. äldre.

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 00:46

Till slut lite annat, lavar på hassel,  det mäktiga snötäcket och en försenad puckelfjällskivling.
De tilldelade 100 minuterna var sedan till ända!

0

NadaL, Umeå

4 nov 2008 kl. 07:10

Det verkar att du hade riktigt roligt i hasselsnöret. Mycket inressant. Tyvärr har vi ingen hassel har uppe. :(

0

Skogsfrun i Obbola

4 nov 2008 kl. 07:34

Det som du visar efter hasseltickorna gissar jag är styvskinn.

0

Skogsfrun i Obbola

4 nov 2008 kl. 07:39

När det gäller serie 3, den rödflammiga vita lilla tickan, gissar jag på strävticka. Fast jag har aldrig sett den angripen på det där sättet.

0

Tina Nordberg Kolsva

4 nov 2008 kl. 07:52

Där har du mycket spännande. Jag var till “mitt” hässle förra söndagen, då gick det massor med tjurar där.Tyvärr fick jag ingen ro att gå in på djupet, ville av någon anledning befinna mig nära stängslet.I dag ska jag kolla här hemma i dagsljus.

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 09:12

Tack för alla förslag - hittills. Det finns mycket att följa upp i hässlet. Jag hann dessutom bara med några promille av hasslarna…

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 12:49

I femte serien skulle den här bilden ha varit med istf en av de “lika”.

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 12:53

Flåt! Dags att lära sig siffrorna. Den här skulle det vara!

0

JAN ! annat än Hässlet 3 november.

Dorota

4 nov 2008 kl. 20:39

hej Jan.Dina bilder är fantastiska. jag kan inget om dessa svampar men undrar vad är det för kamera som du har??
Skall nämligen köpa en ny innan jul.

0

Dorota1

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 21:18

Tack för omdömet om bilderna. Tyvärr beror deras kvalitet inte alls på kameran! (Den - kvalitén - är ibland riktigt dålig, beroende på att jag inte alls är någon digital fotograf, utan bara använder gamla analoga kunskaper.) Kameran är en helt omodern Nikon Coolpix 885 från c. 2001, som jag köpt på Tradera-auktin för små pengar för snart 4 år sen. Jag har tidigare i livet sysslat med att dokumentera olika “fenomen” inom den biologiska sektorn med hjälp av det allra yppersta inom analog fotoutrustning.
Jag har inte råd att köpa bättre, men om du frågar de bättre utrustade, t.ex. Tina, Anitha, Nada och JAS så får du kanske bra kameraråd!
Mitt råd är att du ska lära dig att få fram precis det du vill visa. Då brukar det bli bra. Lycka till!

0

Skogsfrun!

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 22:10

De drygt cm-stora tickorna i serie tre hoppades jag vara unga hasseltickor. Den du föreslår, strävtickan, är okänd för mig. Ska följa dem i utvecklingen, så får vi se. Tack för tipset!

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 20:35

Hej Jan! vad tror du om M. renátti, Gulfotshätta. Ett förslag från en som vill lära sig mer om hättorna och skall så göra i vinter hoppas jag.

0

Jan A, Uppsala

6 nov 2008 kl. 14:01

Tack för ett trevigt förslag JAS!Jag vågar inte tro det, men det är klart att jag hoppas. Isf vore det ytterligare en rolighet i hässlet!
Hoppas någon av de stjärnprydda yttrar sig om den och några andra..

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 11:53

Var är sjärnorna Micke är ju en klippa på Hättor. Drar upp tråden åt dig Jan, jag vill åxo veta. Ha en trevlig helg, det gäller alla så klart.

0

jan A kameran

dorota

8 nov 2008 kl. 02:22

var inte så blyg Jan. Det finns inget bättre än de analoga. Har själv en Nikon men den har gått sönder och det r inte lönt att laga. Dessutom är det svårt och dyrt att framkalla. men fina bilder har du i alla fall
Jag tar gärna emot tips från de andra du föreslog, Tina Anitha nada och JAS. mvh

0

jan A kameran

anithau

8 nov 2008 kl. 09:38

Dorota!
Jag föreslår att du frågar Tina el JAS. Jag kan inte så mycket, håller fortfarande på att lära mig.Just nu är jag inte sams med min kamera. Jag har en CanonPowetShot SX100. När den är “snäll”, får jag fina bilder.
Jag har även köpt en likadan kamera som den Tina har, men har inte ägnat så mycket tid åt den än.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone