0 746 visningar

9 svar

Ej hussvamp

Andreas

4 nov 2008 kl. 21:35

Hej, hade tidigare en svampfråga som många trodde var hussvamp. Efter analys visade det sig att så inte var fallet :) Tydligen måste en annan analys göras för att ge svar på vilken svamp det är. Lägger upp lite fler bilder och hoppas någon kan ge ett säkert svar (kommer ändå analys).

Svamp i jordkällare

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2008 kl. 21:48

Jaså, vem har sagt att det INTE är hussvamp?

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 21:52

Det vill jag oxå veta.

0

Andreas

4 nov 2008 kl. 21:52

Hade över Munters som skickade iväg provet till Pegasus lab i Uppsala.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:15

Så vem har påstått att det inte är Hussvamp, Munters eller Pegasus och vem skall göra den “avgörande” analysen?

0

Andreas

4 nov 2008 kl. 22:27

Pegasus skrev i rapporten att det inte fanns några tecken på hussvamp i det insända provet.

0

klas jaederfeldt

5 nov 2008 kl. 00:58

jag har sett hussvam några ggr, och jag tycker inte att bilderna är värst lika hussvamp

Serpula lacrymans hussvamp

0

Hans v E

5 nov 2008 kl. 09:22

Jag gick på det. Men nu när jag ser den sista bilden kan jag tänka mig källarkantarell, Paxillus (Tapinella) panuoides. Den verkar ju ha skivor (lameller)!

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2008 kl. 09:56

“Första gången” visade du bara en bild på luftmycel/luftmögel. Nu visar du också bl.a. något skivlingliknande. Hussvamp och källarkantarell - och även en del andra - har liknande luftmycel. Om detta är källarkantarell, brunrötare, så är faktiskt inte heller den någon trevlig inhysing!

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 13:28

På din tråd ” Vit gulfläckig Andreas 11 08-10-05 ” så, ja som Jan skriver så visade du bara det porösa, och jag som letade länge på nätet för att hjälpa dig och till slut hittade något som verkade överenstämma med det du visade. :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone