0 527 visningar

12 svar

Några från i förgår ?

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:28

Några vet jag tror jag nogon är ett ? för mig så jag hoppas på hjälp. Serie ett några riktigt små.

Den första på död Alm de andra på levande hassel

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:31

En Barkdyna eller? På en riktigt stor, gammal och död Alm. Serie 2

Stubbdyna skulle det ju heta!

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:38

ja det blev lite fel i förra serien, det heter Stubbdyna inte barkdyna om det nu är Stubbdyna vill säga? Här kommer en limmsvamp och så en som har varit med tidigare men som det nog inte blev något bra svar på, hittar inte den tråden. Så en som kan vara en dyna (Röddyna?)växer på Fågelbärslåga.

0

anithau

4 nov 2008 kl. 22:39

Läckert, läckert.
Vad har du för kamera?

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:40

En mussling som liknar den lilla som jag hade i en tidigare tråd men denna är mycket större, någon som vet vilken det är, så en liten snigel på köpet. Serie 4

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:41

Så nu är jag där igen, grr. Här kommer bilderna.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:45

Serie 5, en ticka tror jag, Rostticka eller vad?

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 22:57

Kameran är en Nikon D80 som jag får spader på ibland. Jag tycker att jag gör rätt med skärpan och ljuset/bländaren, jag kör mest på manuellt och så har jag läsglasögon, på och av för att kolla skärpan och senil snöret fastnar i grenar och kameran och stativet trasslar till det hela, har ett ledat, Ja det är inte undra på att folk som ser mig kräla på alla fyra med glasögonen i pannan och kameran framför en rutten stubbe eller låga iklädd arbetskläder, undrar om de vågar komma nära och fråga vad i allsindar jag pysslar med :))

0

Sofia, Skåne

4 nov 2008 kl. 23:06

:)))))

Underbara bilder, JAS. Jag gillar mest den första. Ser ut som tändstickor.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2008 kl. 23:11

Jo du Sofia men en tändsticka är en jätte jämfört med dessa som bara mäter några mm. och vad är de för ena?

0

Irene A

5 nov 2008 kl. 08:52

Få se nu om jag får ordning på bildserierna…

Serie 1:
Den första kan vara gul ullklubba (Trichia decipiens) eller något liknande (någon annan Trichia eller Hemitrichia),
den andra vet jag inte, men kan väl vara någon slemsvamp det också?

Serie 2:
verkar mer porös än trähård, så jag tror att det är stubbsmet, Brefeldia maxima.

Serie 3:
Limsvamp, ja,
sedan tror jag att det är ozonium, d.v.s. en hyfmatta som bl.a. en del bläcksvampar (Coprinopsis) omger sig med, t.ex. vedbläcksvamp, Coprinus domesticus.
Röddyna på den sista är ingen dum idé. Om konsistensen är mjuk, kan det i alla fall vara något närbesläktat. Det finns några fler arter i släktet, och det är svårt att känna igen dem i det där stadiet.

Serie 4:
Sågtandad skivegg.. skarp smak? Ska jag gissa på någon art, får det bli björnmussling, Lentinellus ursinus.

Serie 5:
ser ut som rostticka tycker jag.

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 12:32

Tack för dessa svar Irene A. Musslingen har sågtandade skivor och vita sporer och som torkad har den en väldigt skarp smak, blir inte av med den på tungspetsen, så ditt svar är säkert rätt. Stubbsmetet är nog rätt det oxå det var väldigt poröst gick knappt att peta på det men intill fanns det ett mörkt och hårt liknande som jag då tog för en “mogen” Stubbdyna och trodde då att jag hade en “omogen2 att göra med men så verkar det inte vara då enligt dig och efter lite forskande på nätet så får det bli ett Stubbsmet. Den lilla på Hassel trodde jag var torr men den var elastisk och mjuk. Hyfmattan? Då borde det kanske finnar röksvamp i närheten men jag såg inga eller räcker det med att mycelet är där? Skulle ha varit och kollat dessa på nytt idag men är hemma med sjuk son på hans födelsedag:( för både han och mig. Tack i alla fall.

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 18:32

1:1. Håller med Irene om Trichia decipiens (gul ullklubba) eller närstående.
1:2,3. Kanske en Physarum (en mogen slemsvamp till skillnad från föregående plasmodium).
2:3 är väldigt lik en asomycet i släktet Tympanis.
3:1. Limsvamp.
3:2. Tror, liksom Irene, på Ozonium.
3:3. Grönpricksdyna!
4. Bävermussling.
5. Rostticka, ja (Phellinus ferruginosus).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone