0 325 visningar

8 svar

Rädda skogen!

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 13:53

Jag sände iväg en hel drös med mail i går kväll om att “klicka” för skogen. Fick svar av min 19 årige son. - Rädda skogen? Ät en bäver! :) Men jag är ju vegis så det får ni ställa upp på.:))

0

Helge

5 nov 2008 kl. 14:23

Bäver är inget jag äter!

Bättre förslag är väl att lägga socker i tanken på varenda skogsmaskin!
Trycka ned en flugsvamp i halsen på varenda skogsbolagsdirektör…
Eller nåt liknande… för den som tycker “civil olydnad” -aktioner är kul?

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 14:33

Nja, då blir det inget papper till nya svampböcker och det vore väl ändå synd, och att torka sig i röven med mossa som man släpar hem från skogen vore nog inget allternativ heller.

0

pretto Eva

5 nov 2008 kl. 14:38

Papper återvinner man ;)

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 20:12

Jaha och vad var det från början? Inte är vi så smarta i det här landet att vi odlar hampa för cellulosatillverkning, nej det är nog allt skog som går åt. Visste ni att man kan utvinna 4 gånger så mycket cellulosa ur hampa på samma areal som om man odlar skog men nu skall vi inte byta ut skogen mot hampa för det men vi kunde skita i en del granplantager och så kanske man kunde odla upp alla ledningsgator. Då kunde det kanske bli lite annan skogsodling med mer blandskog och skog som odlas för timmer.

0

Helge

6 nov 2008 kl. 12:42

Har oxå läst om hamp-alternativet i en miljöartikel i en seriös tidskrift, så det är inget skämt.

UNdras bara om det kan va nåt att äta för en älg?

0

PEva K

6 nov 2008 kl. 15:12

..undrar vilka svampar som lever i symbios med Hampa?

0

RasBohlin

6 nov 2008 kl. 21:46

Folk återvinner nog lite dåligt, för på SCA Edet Bruk i Lilla Edet får man inte tag på de mängder returpapper man anser sig ha bruk för! Jag håller förövrigt på med att försöka förmå den fabriken att köpa ett stycke av Verles gammelskog i Risveden! Ligger ju till och med hyfsat nära!

Vad det gäller hampa och svamp, så kan jag i alla fall tala om att vissa typer av mögel verkar förstå vilka delar av växten man mår bäst av att äta, för de försvinner först av allt! ;)

0

Eva K

7 nov 2008 kl. 07:48

Bra idé! Att få Edet att köpa skog, menar jag. Här uppe skövlar och röjjer SCA och andra skogsbolag, sina skogar (mer eller mindre) och lämnar en massa ungträn på marken så det inte går att gå där. För att inte tala om mina rimskivlingar. Har hittat 1 (!) där jag för två somrar sedan hittade massor. Nu trycker dom väl under riset nånstans. Och förra sommaren försvann 3 av mina favoritskogar på 3 veckor!! Helt jävla otroligt.

Vad gäller det andra. He he ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone