tror jag inte att jag sett tidigare, kan inte vara vanligt, eller ?
Och det fanns även mkt. rödgul taggsvamp i närheten, ingen svamp jag brukar plocka, men nu är jag nyfiken om någon här har tillagat den och vad då. Värd att plockas ?
Har du plockat dom i tallskog, Lena? När jag jobbade i Halland 59-60 såg/plockade jag riktigt gula i naturtallskog. (Granen hade då inte hunnit ner dit - och har det väl inte nu heller; d.v.s. av egen kraft!
Rödgul taggsvamp är mycket varierande, bl.a. i smak, beroende på var/hur den växer. På torr mark tycker jag den är bättre än all den bleka.
Jag har hittat både ex. med liknande färg som de på din bild och mörkare varianter sida vid sida i sam,ma skog.
Variationen kanske har med ålder, fuktighet eller ljusförhållanden att göra.
Rödgul taggsvamp äter jag, även om blek taggsvamp ofta är mer lättplockad och ger mer i korgen, s a s.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.