Det var mycket och konstigt det här.
Först har du ovanligt vackra violtickor. Det gröna hör inte till svampen utan är algpåväxt. Det är lite ovanligt att även översidan är violett (kanten). Ibland finns ingett violett alls utan de är bara bruna.
Vid föränderliga tofsskivlingarna växer rynkhätta (gissar jag).
Och nu till armén.
Stor klubbsvamp är det inte. Det ser ut som barrklubbsvamp, men de ska växa i barrmatta och det ser det inte ut att vara. Skulle kanske kunna vara en massförekomst av någon Clavulinopsis-art, typ aprikosfingersvamp (om de bara är 3-5 cm höga).
Svamparna på de sista bilderna liknar mera spadmurkla, men på närbilden ser de mjöliga ut och då kommer jag att tänka på mogna klubbdynor (släktet Podostroma).
Hej!
Tack för ditt svar. Angående klubbsvamparna så ligger ju där en hel massa barr. Så barrklubbsvamp är väl en bra gissning?!
Violtickorna (om det är det) på bild 1 och 2. Det som var så fascinerande var att bakom den stora barkbiten KRYLLADE det av dem också. Det var väldigt svårt att komma åt och fota, då jag höll hunden i koppel samtidigt.
Fråga - om man skulle norpa en violticka, håller den sig då lika vacker?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.