0 660 visningar

8 svar

Fina stubbar

Eva K

5 nov 2008 kl. 16:53

Hej!

På bild 1 & 2. jag såg inte de små gröna förrän jag hade norpat lite gula hattar. Synd. Det hade blivt bättre bild med rökslöjdingarna kvar. Vad heter den gröna?

Bild 3. Tillsammans de föränderliga tofsskivlingarna växer vaddå?

0

Eva K

5 nov 2008 kl. 17:05

Plus bergssluttning!

“mossan, ja ha mäjja ne en hel tomtearmé” tänker jag på..

0

Lena M

5 nov 2008 kl. 17:33

Vad det gröna är vet jag inte men på den andra bilden “tomtearmen ” känner jag igen mig.
Såg mängder av dem idag, stor klubbsvamp eller hur och den står ju som ätlig. Är det sådana här mängder så kanske att man skulle bli mätt :o)

0

Jan A, Uppsala

5 nov 2008 kl. 17:35

De gröna är nog violetta, alltså violticka/-mussling/-tagging. På gran ska det väl vara violticka, men jag har börjat kolla alla jag ser. Bäst att sluta, för det är nog ingen ordning alls!

0

Eva K

5 nov 2008 kl. 21:58

Hahaha jadu Jan. Jag tänkte mig viol-nånting.. ska ta mig tillbaka och fota undersidan bättre. Då blir det kanske lättare.

Klubbsvamp hade jag koll på. Jag har sprungit på en massa av dem i år.

0

Skogsfrun i Obbola

6 nov 2008 kl. 10:42

Vanlig violticka ser det ut som, tycker jag.

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 17:31

Det var mycket och konstigt det här.
Först har du ovanligt vackra violtickor. Det gröna hör inte till svampen utan är algpåväxt. Det är lite ovanligt att även översidan är violett (kanten). Ibland finns ingett violett alls utan de är bara bruna.
Vid föränderliga tofsskivlingarna växer rynkhätta (gissar jag).
Och nu till armén.
Stor klubbsvamp är det inte. Det ser ut som barrklubbsvamp, men de ska växa i barrmatta och det ser det inte ut att vara. Skulle kanske kunna vara en massförekomst av någon Clavulinopsis-art, typ aprikosfingersvamp (om de bara är 3-5 cm höga).
Svamparna på de sista bilderna liknar mera spadmurkla, men på närbilden ser de mjöliga ut och då kommer jag att tänka på mogna klubbdynor (släktet Podostroma).

0

Fina stubbar Hans

Eva K

7 nov 2008 kl. 07:57

Hej!
Tack för ditt svar. Angående klubbsvamparna så ligger ju där en hel massa barr. Så barrklubbsvamp är väl en bra gissning?!

Violtickorna (om det är det) på bild 1 och 2. Det som var så fascinerande var att bakom den stora barkbiten KRYLLADE det av dem också. Det var väldigt svårt att komma åt och fota, då jag höll hunden i koppel samtidigt.

Fråga - om man skulle norpa en violticka, håller den sig då lika vacker?

0

Hans v E

7 nov 2008 kl. 18:44

Jo, man ser lite tallbarr, men jag är van att se barrklubbsvamp på en tjock, flerårig matta under gran.
Hur som helst så är väl dina två armebilder från olika ställen, eller hur?
Njae, violtickan håller nog inte stilen så värst länge.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone