Gul slöjskivling växer sent på hösten och skall ju vara en god matsvamp. Växer äver gul flamskivling under oktober-november. Jag misstänker att i söndags jag plockat gul flamskivling i stället för gul slöjskivling. När jag jämfört svampen med bilder och beskrivningar i flera svampböcker lutar det åt att jag plockat och anrättat gul flamskivling. I beskrivningen har den fin konsistens, mild smak och luktar fruktigt men klassas som oätlig. Varför är den oätlig? Jag testade och stekte en liten hatt och den var mycket välsmakande.
gissar att du med gul söjskivling menar Blekgul slöjskivling som också kallas Rökslöjskivling skillnaden mellan den och gul flamskivling är sporfärgen, slöjskivlingarna har svarta sporer ,flamskivlingen (tofsskivlingar Pholiota) har bruna sp.
intressant det du säger att flamskivlingen var god, jag tror att jag nästa höst skall testäta den
Kollade in flamskivling på¨databasen.
Ingen text tyvärr men av bilden att döma kan det vara den jag hittade härom veckan och först tog för rökslöjskivling / blekgul slöjskivling.
Den växte med gran i barrskog med ganska gräsbevuxen mark.
Lite oklart om den växte i gräsmarken eller ev. på granrot. Den växte i en ganska tät tuva och hade mild smak och arom.
Jag ratade den dock p ga att skivorna var ljusare och “rökringen” saknades helt.
Jag har fortfarande stor respekt för de svampar som kan vara förväxlingssvampar med den fruktade gifthättingen, även om en bra redogörelse om den på forumet för en tid sedan gav lite mer säkerhet än tidigare.
Kan det ha varit flamskivling?
Anders, det skulle vara intressant att veta hur du kom fram till att du hade plockat gul flamskivling istället för rökslöjskivling. När man jämför dem på bilder kan de vara väldigt lika ibland. Kollade du t.ex. sporfärg med sporprov, och växte de på lövved eller barrved? Om de växer på barrved och har svarta sporer kan man vara rätt säker på att det är rökslöjskivling trots allt.
Det kan finnas flera anledningar till att gul flamskivling klassas som oätlig.
Den första är naturligtvis att den kanske inte alls är välsmakande även om den inte är skarp, besk eller bitter (har inte provat själv).
Den andra är att det förekommer olika uppgifter om hur den smakar, enligt vissa är den mild, enligt andra bitter. Eventuellt finns det flera närstående arter som är svåra att skilja åt.
Den tredje kan vara en allmän misstanke mot en artgrupp där olika arter ibland har gett upphov till magbesvär. Dit hör bl.a. fjällig tofsskivling.
Nja den växte inte på granen utan mitt emmellan två granar med ett avstånd på ca 3-4 meter och i gräs.
Kunde möjligen finnas en möjlighet att den växte på rötter av granarna fast det var bara en fundering om den är bunden till gran.
Kan ju lika väl ha funnits en dold multnande gren av ett lövträd i gräsmarken.
Visst kan det ha varit väldigt ljusa och fräscha ex. av rökslöjskivlingen som av nån anledning tappat all “rökslöja”, men jag är mycket försiktig med dessa arter och lämnade dem därför i komposten vid rensningen hemmavid.
De säkra rökslöjskivlingarna från samma promenad blev dock läckra i stekpannan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.