0 1987 visningar

14 svar

ostronmussling!

stisse/mjölby

5 nov 2008 kl. 18:36

tänkte kolla efter om någon skulle kunna tala om för mig var jag kan hitta ostronskivlingen,som jag hittills aldrig hitta t mera än i affärernas diskar.vad behöver den för växtbetingelser?.när på året är det säsong?.jag tycker det är en kanonbra matsvamp.men som sagt har jag aldrig hittat den ute i det fria.skulle gärna utöka mitt svampplockarregister med just den svampen.ha det bra alla forumister!.

0

stisse/mjölby

5 nov 2008 kl. 18:39

ursäkta!jag kallade svampen ostronmussling i rubriken,och för ostronskivling i texten.är det samma svamp med två olika benämningar?,eller har jag blandat ihop två olika arter?.

0

Irene A

5 nov 2008 kl. 18:52

Ostronmussling och ostronskivling är samma sak - eller förresten, egentligen inte, eftersom handelns och odlarnas “ostronskivlingar” inte är riktigt samma arter som de vi hittar vildväxande och kallar ostronmusslingar.

Milda vintrar är en bra tid att hitta ostronmussling. De trivs tydligen bra på bok i Skåne, men jag har hittat dem på grova björklågor i Dalarna. Tyvärr var det väldigt långt mellan gångerna, och svampen pulvriserade lågorna på bara en säsong.
På senvintern/våren kommer den bleka ostronmusslingen som vi kan hitta längre norrut, men sällan i några stora mängder.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 nov 2008 kl. 19:08

Jag hittade mina på björk utmed en liten bäck.

0

stisse/mjölby

5 nov 2008 kl. 20:41

tack för era svar.nu ska jag ut på jakt.jag har hört att den kan sänka kolesterolhalten.någon som vet om det stämmer?.

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2008 kl. 21:15

http://www.funginova.se/#

http://www.tynderosvamp.se/

Du kan kolla lite på dessa men det finns massor av sidor på nätet om denna utmärkta svamp

0

stisse/mjölby

6 nov 2008 kl. 12:30

tackar jas.en utmärkt länk!

0

Bo E

6 nov 2008 kl. 12:36

Jag hittade några riktigt fina ex. på asp, men har oxå sett dem på lönn och ask.

Ett litet problem är att både asparna och asken ganska omgående sågades ned av någon “skogsvårdande” instans så det får bli andra fyndplatser nästa säsong.

Lite tragiskt det som sades om “pulvrisering” ovan med tanke på att den nämnda lönnen är ett gammalt träd i Örebro som säkerligen åtnjuter nån form, av “K-märkning”.

Den lär ha omnämnts redan av Hjalmar Bergman i en av hans romaner t ex.

0

svampstaff

8 nov 2008 kl. 21:15

Så här ser dom ut:)
hittade i torsdags.Ljungsbro, gamla Motala ström ravinen, på en död uppåtstående trädstam av troligtvis sälg…

0

stisse/mjölby

11 nov 2008 kl. 12:55

snygg bild svampstaff!.

0

Bo E

11 nov 2008 kl. 13:05

Fin bild!

Jag åt med god aptit upp söndagens fynd av ostronmussling som växt på en gammal pil.
Två pyttesmå blåmusseroner fick gå med i samma panna.

Gott blev det i alla fall.

0

ÖJÅ

11 nov 2008 kl. 13:10

Jag måste hålla med svampstaff. Han verkar ha koll på det här med fotografering o plocka ätbar svamp.

0

stisse/mjölby

11 nov 2008 kl. 13:43

låter kalasgott bo!.jag ska ut i helgen och leta ostronmussling.

0

Bo E

11 nov 2008 kl. 14:10

Lycka till!

De verkar i alla fall trivas så länge det är såhär milt och fuktigt!

0

stisse/mjölby

11 nov 2008 kl. 19:49

tack bo!.hittar jag inga så finns ju trattisarna kvar att glädjas åt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone