0 484 visningar

6 svar

Diabilder

Irene

15 nov 2002 kl. 12:05

Jag har samlat på mig en hel del svampfoton på dia sedan slutet av 80-talet. De ligger ju bara och samlar damm… Funderar nu på att skaffa en diascanner, när priserna äntligen har blivit acceptabla, för att katalogisera bilderna och hoppas ev. kunna lägga upp de bästa och intressantaste på en hemsida under vintern.
Har sett en scanner med upplösningen 2820 dpi, det borde väl vara fullt tillräckligt för ändamålet?

Har också tänkt på att om jag köper en diascanner - vad ska jag göra med den när jag väl har kopierat alla användbara diabilder..? Någon annan som har en scanner hemma och sitter och undrar över samma sak?

0

Lena

16 nov 2002 kl. 03:36

Allra bäst vore väl en scanner som tar både positiva(dia) bilder och negativa bilder. Då kan du ju också scanna alla gamla negativ!

0

Michael Krikorev

16 nov 2002 kl. 20:14

Jag köpte en flatbäddscanner Epson Perfection 1640 SU
med dialock (ca 3500:- för något år sedan). Den har 2400 dpi optisk upplösning och räcker alldeles utmärkt för att scanna diabilder.

Bilderna duger t.o.m. i tryck (om de inte ska vara för stora).

För bilder som endast ska visas på bildskärm räcker 1600 dpi gott och väl för diabilder.

Här är ett exempel från SvampGuiden på CD (scannat från dia i 1600 dpi):
http://svampguiden.com/div/temp/entoloma_sinuatum_01.jpg

Modellen är säkert utgången, men följande torde vara likvärdiga:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=28527
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=24862

Lycka till, och meddela gärna när du fått upp hemsidan!

0

Irene

19 nov 2002 kl. 10:53

Tack, Lena och Michael för tips och information!

Hade funderingar på att köpa en Minolta Scan Dual II, 2820 dpi (för både negativ och monterade dior). Den kostar strax under 3000:-.
Det är nog en bra idé att även kunna läsa in negativ - har ju urgamla sådana också (fast inte på svampar). Om viljan finns, kan jag sysselsätta scannern många år framöver med dem.

Vi skaffade en billig flatbäddsscanner för något år sedan.
Fånigt att jag inte tänkte på att lägga till c:a 1500:- då, för att få en med dialock… Nåja, det är ju fortfarande ett alternativ som man kan överväga. Jag antar att det inte fungerar att köpa dialock som tillbehör, om inte scannern är förberedd för det.

Jag ser på Michaels scannade bilder, att 1600 dpi är helt okej. Får jag inte lika bra resultat, beror det antagligen mer på originalets kvalitet än på scannern :-)

Självklart kommer jag att meddela när hemsidan är igång!

0

Annika Eriksson

12 dec 2002 kl. 13:05

Hej Irene. Du kan köpa den tjänsten av mig och betalar mot faktura. Jag scannar in diabilder och bränner ner dom på cd.
Gå in på min hemsida http://www.svamp.nu för mer info.

0

Annika Eriksson

12 dec 2002 kl. 13:07

Hej Micke, något som kan vara bra att veta är att jag säljer den tjänsten, dvs scannar in bilder, allt från låg till högupplöst och upp till 300 dpi, samt bränner ner dom på cd om så önskas.

0

Irene

13 dec 2002 kl. 16:22

Hej Annika!
Jag tänkte nästan att det borde finnas någon som erbjuder tjänsten att scanna diabilder - bra alternativ för den som inte har så många bilder på lager, och inte vill satsa på egen utrustning.

Men.. nu har jag köpt en scanner iaf (det blev en Canoscan 5000F). Upptäckte att den gamla ändå inte skulle fungera om vi ev. skulle uppdatera till Windows XP eller nåt..
Jag vill ju inte heller missa att själv beskära bilderna och få ut mesta möjliga av dem redan från början - men tack i alla fall för erbjudandet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone