0 551 visningar

10 svar

100 saker man måste äta

Göran

6 nov 2008 kl. 10:16

Har ni setta denna lisat på 100 sker som man måste äta innan man dör? Svamp finns med högt upp.

http://taffel.se/artiklar/taffelse-rekommenderar-100-saker-att-ata-innan-du-dor

0

Göran

6 nov 2008 kl. 10:17

Lista och saker ska det givetvis vara…

0

Lena M

6 nov 2008 kl. 14:46

Hoppsan ! Jag tror jag avstår från en hel del faktiskt får försöka att leva ändå. Ett 20-tal av dem har jag iallafall smakat.

0

Stefan HBG

6 nov 2008 kl. 16:38

Till och med en sketen dönerkebab hade gått spikrakt in på den listan :)

0

Helena i Lund

6 nov 2008 kl. 20:05

“Att äta ett ostron är ett lustmord som inte enbart är en gimmick utan även en smaksensation”... det var precis på lustmord jag tänkte första gången jag åt ostron!

0

buffy

6 nov 2008 kl. 20:21

Det finns också en hel del “saker” som bara är gott i sin “egen” miljö, t ex Ouzo i Grekland, ev även retsina. Det är inte alls lika gott hemma i Sverige. Det finns mer sånt men just nu kommer jag bara på kaneltuggummi i USA =/ (Färskvaror räknas inte riktigt dit eftersom det ju kan vara transporten som får dem att förlora i smaklighet).

0

Svampsmurfen

6 nov 2008 kl. 21:16

Det är inte många grejer på den listan som jag provat, och inte ens goliatmusseronen har jag provat. De säljer torkade sådana, är de verkligen goda?

Mangostan har jag provat, den är god, men att Cherimoyan skulle vara världens godaste frukt, håller jag inte med om. Den absolut godaste är Naranjillan!

Ostron äter jag inte gärna igen.

Manet har jag provat i bitar, som legat i söta drycker som man kan köpa i vissa indiska och asiatiska butiker.

Komage i form av “flaki”. Det gör jag inte gärna om, även om kryddigheten är god.

Vanliga ankägg smakar fy, så 1000-åriga ankägg låter som inget för mig.

Blev dock sugen på kaveldun, så det måste ätas nästa år. Trodde att det bara var rötterna man åt, så där fick jag lära mig något nytt, fastän jag har boken hemma :o)

0

buffy

"JEF"

7 nov 2008 kl. 01:12

Ang. tuggummi, är det “BIG RED” du tänker på? Jag gillar dom skarpt,brukar köpa från USA ibland…jättegod o stark kanelsmak…

0

buffy

Helena i Lund

7 nov 2008 kl. 05:35

Så sant Buffy! Jag har funderat på samma fenomen…. Det krävs 36 graders värme, cikadagnissel och pinjedoft, men då är retsinan smäktande god! I 13 graders juli med blåst och regn, knott och fästingar, och på tok för många släktingar i sommarstugan, då undrar man om det har möglat i baginboxen…;)

0

100 saker man måste äta BIG RED

Eva K

7 nov 2008 kl. 07:35

hihi köpte ett 10 pack sist jag var där. Men vet ni. Dom finns här också. Ser dom lite överallt. Gamla Stan tex. Där finns en affär med bara amerikanskt “stuff”. Smakar lika fint här som där också.

0

Robban O-hamn

7 nov 2008 kl. 20:47

Måste säga att nr:3 på listan Baklava är en redig höjdare. Kan inte äta stora portioner, sött som att dricka sirap. men mycket gott.
Har många vänner från forna Jugoslavien där det är fest när Baklavan kommer fram.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone