Har ni setta denna lisat på 100 sker som man måste äta innan man dör? Svamp finns med högt upp.
http://taffel.se/artiklar/taffelse-rekommenderar-100-saker-att-ata-innan-du-dor
Det finns också en hel del “saker” som bara är gott i sin “egen” miljö, t ex Ouzo i Grekland, ev även retsina. Det är inte alls lika gott hemma i Sverige. Det finns mer sånt men just nu kommer jag bara på kaneltuggummi i USA =/ (Färskvaror räknas inte riktigt dit eftersom det ju kan vara transporten som får dem att förlora i smaklighet).
Det är inte många grejer på den listan som jag provat, och inte ens goliatmusseronen har jag provat. De säljer torkade sådana, är de verkligen goda?
Mangostan har jag provat, den är god, men att Cherimoyan skulle vara världens godaste frukt, håller jag inte med om. Den absolut godaste är Naranjillan!
Ostron äter jag inte gärna igen.
Manet har jag provat i bitar, som legat i söta drycker som man kan köpa i vissa indiska och asiatiska butiker.
Komage i form av “flaki”. Det gör jag inte gärna om, även om kryddigheten är god.
Vanliga ankägg smakar fy, så 1000-åriga ankägg låter som inget för mig.
Blev dock sugen på kaveldun, så det måste ätas nästa år. Trodde att det bara var rötterna man åt, så där fick jag lära mig något nytt, fastän jag har boken hemma :o)
Så sant Buffy! Jag har funderat på samma fenomen…. Det krävs 36 graders värme, cikadagnissel och pinjedoft, men då är retsinan smäktande god! I 13 graders juli med blåst och regn, knott och fästingar, och på tok för många släktingar i sommarstugan, då undrar man om det har möglat i baginboxen…;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.