0 424 visningar

8 svar

Känner ni dessa?

gunhild i Kåddis

6 nov 2008 kl. 16:27

Några bilder från dagens utflykt.
Den gula färgklicken växte på en björkrot. Den blåfärgade på undersidan av en björklåga på marken.
Tickan växer också på björk.

0

Ledtrådar

gunhild i Kåddis

6 nov 2008 kl. 20:36

Den sista blir enklare när ni ser dessa bilder.

0

sista bilden

klas jaederfeldt

6 nov 2008 kl. 21:05

antrodiella semisupina står det i min bok, men Niemelä har döpt om just denna som växer på fnöskticka till Antrodiella pallescens,  så ni som har tickboken ändra i texten

klas

0

gunhild i Kåddis

6 nov 2008 kl. 22:09

Jaså glastickan har bytt namn, bara så där, får man göra så om man heter Niemelä? Vem är han?

0

Gunhild

klas jaederfeldt

6 nov 2008 kl. 22:50

glastickan har inte bytt namn, utan han har kommit på att det är en annan art som växer på fnöskticka

Niemelä är en riktig hejare på tickor, han finns på helsingfors universitet,

jag tror att jag sände dej en CD på¨finska tickor, eller ver det till någon annan, är gammal å glömsk nu                                                                             r

0

klas

gunhild i Kåddis

7 nov 2008 kl. 09:26

Så gammal och glömsk är du inte. Jag fick en CD från dig. Tackar igen! Menar du att dom på sista bilden är både glasticka och en annan art som växer på fnöskticka? Nu hänger jag inte riktigt med.
Förklara närmare för mig snälla.

0

gunhild

klas jaederfeldt

7 nov 2008 kl. 20:47

jag och flera med mej trodde på Leif Ryvardens beskrivningar om att det var Antrodiella semisupina som ofta växte som en kjol på fnösktickorna. Sedan har T.Niemelä i Finland kommit på att det är en helt annan art som växer så.
jag har läst hans dokumentation och håller med att det inte är A,semisupina som växer på Fnöskticka.
tråkigt att det skulle bli fel i Tickboken men hans art var inte känd då jag skrev den

0

gunhild

klas jaederfeldt

7 nov 2008 kl. 20:50

troligen är svampen som växer strax intill fnösktickan också en Antrodiella pallescens.

gu va dessa svampar e svåra, jag tror jag skall börja med frimärken i stället

0

klas

Irene A

7 nov 2008 kl. 21:10

Tack förpåminnelsen, nu har jag också noterat arten i Tickboken. Jag har för mig att det har beskrivits ytterligare några nya i den gruppen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone